Hlavní obsah

Test Jaguaru XJ 3.0D V6: odvážné boření tradic

Novinky, Martin Žemlička

Dieselový motor a futuristický vzhled. To jsou hodnoty, které byly vozům s logem šelmy dlouho tabu. S příchodem nové generace XJ se mnohé změnilo. Jaký nabídne komfort pro cestující vzadu a jak si jízdu užije řidič jsme zjišťovali ve verzi poháněné třílitrovým turbodieselem.

Článek

Design Jaguaru XJ je bezpochyby odvážný a pro konzervativní britskou značku dost netradiční. Ostře řezaná příď zjemněná kapkovitými světlomety, malá okna a odvážné zakončení zadní části se asi nebude líbit každému, na druhou stranu, pokud nechcete konfekci typu Audi A8, s iks-jéčkem uděláte na okolí výraznější dojem.

Od luxusního sedanu očekáváte komfort, pohodlné sedačky a dostatek prostoru. Jak je na tom XJ? Sedadla v originálně pojatém interiéru jsou pohodlná s dobrou podporou těla, kvůli efektnímu tvarování zadní části střechy jsou ale zadní sedačky méně prostorné, než byste čekali. Týká se to místa pro hlavu, místa pro kolena je dostatek.

A efektní záď ještě jednou: dozadu je velmi špatně vidět (naštěstí je k dispozici parkovací asistent). Displej palubního počítače na posádku „mluví“ česky, jeho grafika ale působí trochu zastarale.

Komfort i přeposilované řízení

Jaký je XJ za volantem? Mimořádně lehké řízení dřevěného volantu s možná až příliš velkým průměrem je bez citu, což by mohlo odradit náročnější řidiče. Řízení je ale přesné, ona přehnaně velká účinnost posilovače je v případě jízdních vlastností největší slabinou.

Automobil na mokré vozovce dával pocítit, že poháněná je zadní náprava, přirozenou přetáčivost utínala elektronická stabilizace. Podvozek se vzduchovým odpružením a adaptivními tlumiči odvádí dobrou práci – dobře „žehlí“ nerovnosti vozovky. Jaguar XJ je dobře ovladatelný i ve vysokých rychlostech, vzhledem ke své délce přes pět metrů, celkovému zaměření i hmotnosti kolem 1,8 tuny (bez posádky) od něj nelze čekat agilitu při rychlé jízdě na zatáčkovitých silnicích.

Samočinná převodovka ZF má překvapivě „pouze“ šest stupňů, řadí rychle, bez prodlevy a inteligentně. V případě potřeby lze řadit i „pádly“ pod volantem. Zajímavostí, je kulatý volič převodovky, který po vypnutí motoru zajede do středové konzole (podobně jako v XF).

Motory: V6 a dva V8 - výtečný výběr

Při výběru motorů se můžete rozhodnout buď pro dieselový šestiválec, pětilitrový osmiválec s výkonem 385 koní nebo ten samý motor, navíc přeplňovaný kompresorem (510 koní). Co volba, to perfektní motor. Racionálněji uvažující zákazníci, případně ti, kdo hodlají s XJ více jezdit, patrně zvolí vznětový motor. A chybu rozhodně neudělají – kultivovanost i nenucené zrychlování, které mohutně podporuje 600 Nm točivého momentu, se hodí i k luxusnímu sedanu.

Turboefekt je u tohoto agregátu potlačen, motor je tichý a dovede jezdit za 7 – 8 litrů při klidné jízdě. Ani při hodně svižné jízdě mimo město se spotřeba nepřehoupne přes dvoucifernou hodnotu.

Zajímavá alternativa k německým luxusním sedanům

Jaguar XJ představuje zajímavou alternativu k luxusním sedanům zejména německé provenience. Originální design, dobré jízdní vlastnosti, nabízený luxus (jen výjimečně pokažený nějakým lacinějším detailem) a dobrá image značky – to jsou důvody pro „ano“. Naopak, v pomyslné v části „ne“ musí být zahrnuto přeposilované řízení a stísněný interiér.

Foto: maž, Novinky

Jaguar XJ

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2993 ccm, šestiválec, vznětový, 2x turbo
Max. výkon:202 kW (275 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:600 Nm od 2000 ot./min.
0 - 100 km/h:6,0 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:7,0  l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1796 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 970 330 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám