Hlavní obsah
Škoda Rapid (2012) Foto: Martin Žemlička, Novinky

Prvních 200 kilometrů za volantem Škody Rapid

Dálnice z Vídně, jízda hlavním městem Slovenska i nedaleké okresní silnice protínající slovenské dědiny. Takový byl program novinářské prezentace, na které jsme během dvou stovek kilometrů vyzkoušeli nejdůležitější mladoboleslavskou novinku letošního roku. Jaká je?

Škoda Rapid (2012) Foto: Martin Žemlička, Novinky
Prvních 200 kilometrů za volantem Škody Rapid

Velké auto pro čtyři až pět lidí, které lze využít jak pro cesty po městě, tak pro víkendové návštěvy chalupy či každoroční dovolenou v Chorvatsku. Snem mnoha Čechů je přesně takový typ auta a jak se ukázalo v případě dvou generací Octavie, nejdůležitějšího modelu škodovky, v Mladé Boleslavi to vědí moc dobře.

Nový Rapid, který pouze svým jménem evokuje sportovní kupé, nabídne obrovský a díky karoserii typu liftback skvěle přístupný kufr. Pět set padesát litrů v kategorii levných sedanů/liftbacků nenabízí nikdo. Zadní víko se navíc vyklápí kompletně i s prosklením pátých dveří (na rozdíl od sedanů), což zvyšuje praktičnost. Pod zdvihnuté víko kufru se bez kontaktu hlavy s kovem postaví i cestující s výškou do 185 centimetrů. Skvělá je i hodnota užitečného zatížení - 535 kilogramů.

Škoda Rapid (2012)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Jak je na tom prostor pro posádku? Vepředu vadí široká středová konzole, která tlačí na řidičovo pravé stehno. Jinak je místa dostatek i pro vysoké jedince (volant lze seřídit dvouose).

Vzadu je to už horší, a přestože v podélném směru je místa nadprůměrně (včetně kritického místa pro nárty), cestující nad 180 cm zažijí při vzpřímeném posezu kontakt hlavy s čalouněním stropu. Místo jim ubírá ukotvení zadního výklopného víka. Rapid čtyři dospělé běžného vzrůstu bez problémů pojme, vzhledem k proporcím by ale leckdo očekával větší prostor pro hlavu na zadních sedadlech a v tomto ohledu jej nová škodovka zklame.

Škoda Rapid (2012)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Šest motorizací

Vybírat lze z šesti motorizací, které mají výkon mezi 55 až 90 kW, neboli 75 až 122 koňskými silami. Základem je tříválec 1,2 MPI s výkonem 55 kW. Tento motor v nabídce pro testovací jízdy nebyl a zřejmě to nebyla náhoda. Mnohem zajímavější je námi zkoušený základní 1.2 TSI ve variantě 63 kW (nabízí se i 77 kW).

Turbodmychadlem přeplňovaná dvanáctistovka nabízí autu s pohotovostní hmotností 1161 kg dostatek elánu už od nízkých otáček a je pružná v celém spektru. Osmdesát šest koní stačí na nejvyšší rychlost 186 km/h, mnohem zajímavější je ale působivé pružné zrychlení. Po zkušební, vcelku svižné jízdě ukázal palubní počítač spotřebu 7,2 l, což u syrového agregátu není špatná hodnota.

Škoda Rapid (2012)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Lepší spotřeby dosáhnete s druhým ze zkoušených motorů, silnější variantou 1.6 TDI s výkonem 77 kW. Spotřeba paliva u tohoto motoru osciluje kolem pěti až šesti litrů. V případě rapidu 1,6 TDI je ale nutné častěji řadit, protože zpřevodování je relativně delší. Pokud bylo nutné auto pobídnout k většímu zrychlení například při předjíždění, bylo nutné z pětky podřadit na trojku. Při dálničních 130 km/h točí motor 2400 otáček.

Jednodušší podvozek, osvědčené řešení

Jak rapid jezdí? Nečekejte tak pečlivé odladění jako u octavie, což by sama automobilka kvůli kanibalizaci jistě nechtěla. Osvědčená, nicméně konstrukčně jednodušší náprava typu McPherson a zadní kliková náprava s vlečenými rameny zázraky nedovede, na patnáctipalcových kolech ale rapid solidně tlumil nerovnosti a držel přímý směr (vyjma úseku s hlubokými vyjetými kolejemi). Stabilita vozidla je dobrá, při prudších nájezdech ale rapid v zatáčce trochu znervózní. Pro běžné ježdění ale odladění i konstrukce podvozku rapidu vyhovují.

Odezvou od řízení a dávkováním účinku brzd patří rapid v daném segmentu k lepším modelům.

Základem nabízených převodovek je pětistupňová manuální převodovka. Ta je, jak ukázaly první jízdy, přesná a lze s ní řadit dostatečně rychle. Pouze k jedinému motoru (1.2 TSI - 77 kW) můžete dostat šestistupňovou skříň.

Škoda Rapid (2012)

Foto: Martin Žemlička, Novinky

K dispozici je i dvouspojková automatická převodovka DSG (pro 1,4 TSI a 1,6 TDI), ta se ale k charakteru "levného velkého auta" i přes své neoddiskutovatelné kvality v jiných koncernových modelech tolik nehodí.

Místy se šetřilo, levná octavia to je i není 

Interiér je střižen jednoduše, kromě levněji vypadajících sedaček a tvrdých plastů (výplně dveří, některé části přístrojové desky) si ale nelze prakticky na nic stěžovat. Některé prvky, například výdechy klimatizace, pocházejí z aktuálního superbu. V jinak ergonomicky dobře zvládnutém interiéru nepotěší absence tradičního kolečka pro nastavení sklonu opěradla, musíte se spolehnout na nastavení vahou těla.

Exteriér je střižen jednoduše, o to víc mu to ale sluší (byť samozřejmě ne každému se líbí). Pro úplnost, nová Škoda Rapid měří na délku 4483 mm, je široká 1706 mm a vysoká 146 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2602 mm.

Interiér rapidu je jednodušší, což někdy není na škodu.

Foto: maž, Novinky

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků