Článek
Cenovkou se pochopitelně snaží zaujmout i všichni hlavní (nejen) japonští konkurenti – tedy Suzuki, Yamaha a Kawasaki. Honda CBR500R se konkurenty snaží přebít vzhledem.
Designeři logicky využívají co nejvíc z tvarů větších a rychlejších sourozenců řady CBR.
Marketingoví specialisté značky připomínají, že dvouválcové pětistovky Honda patří po desetiletí mezi nejpopulárnější stroje začínajících jezdců.
Nabízejí kompilaci dobrých vlastností. Mezi nimi nechybí spolehlivost, ovladatelnost a nízké servisní náklady. Není důvod, proč by tomu tentokrát mělo být jinak.
Motor bez vibrací
Dvouválcovou koncepci motoru u nové Hondy CBR500R konstruktéři zachovali. Agregát s objemem 471 ccm využívá osmi ventilů a rozvodu s dvěma vačkami. Výkonem je přesně na hranici kategorie řidičského oprávnění A2 – nabízí 35 kW neboli 48 koní při 8500 ot./min.
Než se na motorce vydáte na delší cestu vysokou rychlostí (kolem 160 km/h), skoro se vám nebude chtít věřit, že jezdíte na dvouválci. Ano, motorka je úzká, ale kde jsou typické vibrace? Dostavují se až někde kolem 6000 otáček. Pak brní ruce i zadek. Spotřeba se v testu ustálila na hodnotě 5,6 l/100 km.
Jezdecká pozice je cestovnější, než byste podle vzhledu čekali. CBR500R totiž pochopitelně s výkonem necelých padesáti koní žádným okruhovým náčiním není. I přes svůj ostře sportovní vzhled je to především univerzální, nezáludná a dobře dostupná motorka.
S ohledem na cenovku nemůže překvapit chybějící nastavování páček. Nejde sice o výrazně nákladnější položku, ale pokud stavíte motorku se záměrem nabídnout co nejnižší cenu, šetříte principiálně. Zvykat si budete i na ovládání blinkrů. Konstruktéři jejich přepínač umístili až pod klakson, takže čas od času odbočování zahájíte troubením.
Perfektní převodovka
Co naopak hledat nikdy nebudete, je neutrál. Šestistupňová převodovka, která vychází z větší šestistovky, je totiž naprosto precizně přesná.
Závidět mohou nejen američtí a evropští konkurenti – svou přesností strčí do kapsy i většinu japonských soupeřů. Proti tomu brzdy vyžadují větší ovládací sílu. ABS máte v základu. Vypnout nejde.
Úzce stavěný stroj se i na poměrně měkkém podvozku vodí naprosto samozřejmě, žádné nepřístojnosti nebo vlnění nečekejte.
Až vám začne chybět výkon, bude to nejspíš známka toho, že jste motorku z kategorie „pro začátečníky“ už zvládli a je čas poohlédnout se po něčem silnějším. Po zkušenostech získaných na CBR500R si troufáme odhadnout, že zůstanete věrni značce.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 471 ccm, R2, čtyřtakt, chlazený kapalinou |
Max. výkon: | 48 koní při 8500 ot. / min. |
Max. točivý moment: | 43 Nm / 7000 za min. |
0 - 100 km/h: | výrobce neudává |
Kapacita nádrže: | 15,7 l |
Hmotnost: | 194 kg |
Pohon: | řetězem |
Cena: | 154 900 Kč |