Hlavní obsah

Honda CBR500R – vábnička začínajících

Novinky, Petr Kološ

Japonská novinka Honda CBR500R zaujme především vzhledem. Jenže i když vypadá ostře, divoká není. Osloví začátečníky, případně ty, kteří preferují japonskou dlouhověkost za dostupné peníze. S cenou lehce přes 150 000 Kč patří k nejlevnějším „velkým“ motorkám na trhu.

Foto: Petr Kološ

Honda CBR500R

Článek

Cenovkou se pochopitelně snaží zaujmout i všichni hlavní (nejen) japonští konkurenti – tedy Suzuki, Yamaha a Kawasaki. Honda CBR500R se konkurenty snaží přebít vzhledem.

Designeři logicky využívají co nejvíc z tvarů větších a rychlejších sourozenců řady CBR.

Foto: Petr Kološ

Honda CBR500R

Marketingoví specialisté značky připomínají, že dvouválcové pětistovky Honda patří po desetiletí mezi nejpopulárnější stroje začínajících jezdců.

Nabízejí kompilaci dobrých vlastností. Mezi nimi nechybí spolehlivost, ovladatelnost a nízké servisní náklady. Není důvod, proč by tomu tentokrát mělo být jinak.

Foto: Petr Kološ

Honda CBR500R

Motor bez vibrací

Dvouválcovou koncepci motoru u nové Hondy CBR500R konstruktéři zachovali.  Agregát s objemem 471 ccm využívá osmi ventilů a rozvodu s dvěma vačkami. Výkonem je přesně na hranici kategorie řidičského oprávnění A2 – nabízí 35 kW neboli 48 koní při 8500 ot./min.

Než se na motorce vydáte na delší cestu vysokou rychlostí (kolem 160 km/h), skoro se vám nebude chtít věřit, že jezdíte na dvouválci. Ano, motorka je úzká, ale kde jsou typické vibrace? Dostavují se až někde kolem 6000 otáček. Pak brní ruce i zadek. Spotřeba se v testu ustálila na hodnotě 5,6 l/100 km.

Foto: Petr Kološ

Honda CBR500R

Jezdecká pozice je cestovnější, než byste podle vzhledu čekali. CBR500R totiž pochopitelně s výkonem necelých padesáti koní žádným okruhovým náčiním není. I přes svůj ostře sportovní vzhled je to především univerzální, nezáludná a dobře dostupná motorka.

Foto: Petr Kološ

Honda CBR500R

S ohledem na cenovku nemůže překvapit chybějící nastavování páček. Nejde sice o výrazně nákladnější položku, ale pokud stavíte motorku se záměrem nabídnout co nejnižší cenu, šetříte principiálně. Zvykat si budete i na ovládání blinkrů. Konstruktéři jejich přepínač umístili až pod klakson, takže čas od času odbočování zahájíte troubením.

Perfektní převodovka

Co naopak hledat nikdy nebudete, je neutrál. Šestistupňová převodovka, která vychází z větší šestistovky, je totiž naprosto precizně přesná.

Závidět mohou nejen američtí a evropští konkurenti – svou přesností strčí do kapsy i většinu japonských soupeřů. Proti tomu brzdy vyžadují větší ovládací sílu. ABS máte v základu. Vypnout nejde.

Úzce stavěný stroj se i na poměrně měkkém podvozku vodí naprosto samozřejmě, žádné nepřístojnosti nebo vlnění nečekejte.

Foto: Petr Kološ

Honda CBR500R

Až vám začne chybět výkon, bude to nejspíš známka toho, že jste motorku z kategorie „pro začátečníky“ už zvládli a je čas poohlédnout se po něčem silnějším. Po zkušenostech získaných na CBR500R si troufáme odhadnout, že zůstanete věrni značce.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:471 ccm, R2, čtyřtakt, chlazený kapalinou
Max. výkon:48 koní při 8500 ot. / min.
Max. točivý moment:43 Nm / 7000 za min.
0 - 100 km/h:výrobce neudává
Kapacita nádrže:15,7 l
Hmotnost:194 kg
Pohon:řetězem
Cena:154 900 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám