Kamióny vybraných dopravců budou mít v kabině instalován systém eletronického mýtného a při průjezdu branou budou vitruálně platit za dálnice. Samozřejmě, že o o skutečné platby nepůjde, jen se bude testovat spolehlivost a efektivnost.

V Česku bude od ledna zpoplatněno 970 km dálnic a rychlostních silnic, od poloviny příštího roku k nim přibudou i vybrané tahy prvních tříd. Kapsch sice v soutěži nabídl, že obě fáze zpoplatnění zavede naráz hned od ledna 2007, stát ale nakonec kvůli odvolání konkurentů smlouvu s dodavatelem podepsal o tři měsíce později, než podmínky soutěže předpokládaly, a zpoplatnění se tak rozdělí do dvou etap.

Sazby zatím ve hvězdách

Ministerstvo dopravy počítá se sedmi různými sazbami elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních komunikacích. Jednotlivé úseky chce zpoplatnit některou ze sedmi sazeb tak, aby kamiónům zabránilo v objíždění zpoplatněných silnic. Vládě ministerstvo návrh předloží v září, do té doby ještě může doznat změn. Dopravcům se systém zdá být příliš složitý a žádají jeho zjednodušení.

Průměrná sazba se má pohybovat kolem 4,05 koruny na kilometr dálnice. Nejvyšší sazba ale může být až 7,80 koruny za kilometr. Sazby budou dále diferencované podle ekologické kategorie vozidla, počtu náprav a u dálnic také podle denní doby. Od poloviny příštího roku se bude mýtné vybírat i na některých silnicích 1. třídy. Na nich se průměrná sazba má pohybovat kolem 1,90 koruny na kilometr.

Kapsch se s Česmadem dohodl také na pořádání seminářů a workshopů pro dopravce. Dva semináře by se měly uskutečnit již v září zvlášť pro oblast Čech a zvlášť pro oblast Moravy. Informace o mýtném v ČR zprostředkuje Česmad také zahraničním dopravcům. Po spuštění systému se také počítá s vyhodnocováním zkušeností dopravců.

Kapsch vyhrál, ale půjde k soudu

Zavedení mýtného od začátku provází řada diskusí. Někteří politici se netají myšlenkou celou soutěž zrušit a vyhlásit znovu. Antimonopolní úřad ale tendr prověřil ve dvoustupňovém řízení a v podstatě na něm neshledal výrazné nedostatky. Konkurenti Kapsche, který přišel s druhou nejdražší nabídkou a přesto vyhrál, se ale odvolali k Evropské komisi.