Připoutejte se

Než vyrazíte na silnici, nezapomeňte na bezpečnostní pásy. I náraz v malé rychlosti bez pásu je totiž velmi nebezpečný. Rána v padesátce je stejná jako pád ze třetího patra.

"Nepřipoutaná osoba umírá na předním sedadle šestkrát, v obci dokonce osmkrát častěji než připoutaná. Na zadním sedadle pak třikrát a v obci pětkrát častěji než připoutaná osoba," sdělil Právu Karel Pospíšil z Ústředního automotoklubu.

Nepřipoutaný člověk zaplatí dva tisíce pokuty a dostane dva trestné body. Ve správním řízení je pokuta 1500 až 2500 korun.

Rozsviťte světla

Nerozsvícená světla jsou pro policii snadno odhalitelný přestupek, protože jsou bez problémů vidět již zdálky. Nestačí ale svítit jen parkovacími světly, zákon jasně říká, že je nutné svítit obrysovými i potkávacími světly.

Svou zapomnětlivost můžete řešit nalepovacím štítkem na palubní desce s nápisem "světla", jako to již někteří čtenáři Práva dělají, druhé řešení je dražší - seřízení vozu v autoservisu. Mechanici nastaví světla tak, že se automaticky zapnou při nastartování auta. Zaplatíte zhruba jeden až dva tisíce korun.

Vyhnete se tak dvoutisícové blokové pokutě a jednobodovému postihu. Ve správním řízení za tento přestupek hrozí 1500 až 2500 korun.

Dodržujte padesátku

Ačkoliv dopravní policie tvrdí, že se drží staré praxe a v obcích pokutuje řidiče až za desetikilometrové překročení rychlosti, nespoléhejte na to. Raději jezděte pod padesát a dodržujte i další rychlostní limity. Nikdy nevíte, zda policie nesáhne k přísnějšímu metru, žádnou toleranci zákon nezná, měřit rychlost navíc nově mohou i strážníci.

Když ale z mírného kopce ukazatel rychlosti překročí magickou padesátku o jeden nebo dva kilometry, není důvod k panice, trestu se bát nemusíte. Svou toleranci v přesnosti měření mají totiž jak radary, tak i samotné tachometry.

"Radary mají odchylky v přesnosti měření okolo 3 kilometrů v hodině. Nikdo nikde netrestá za 51 ani třeba za 53 km/h. Ale třeba 54 kilometrů za hodinu už postižitelné je," varoval ministr dopravy Milan Šimonovský.

Měření tachometru je díky evropským směrnicím nadhodnoceno. "Takže když pojedete padesátkou, skutečná rychlost bude možná stejná, ale spíše o pár kilometrů nižší," potvrdil Jan Kněžínek z odboru agendy řidičů ministerstva dopravy.

Počet míst, kde vás mohou změřit, se od začátku prázdnin zvýšil. Nově totiž rychlost kontrolují i strážníci a pro obce je to vítaná příležitost, jak vylepšit své rozpočty. Tam totiž putují peníze z pokut vybraných obecními a městskými policisty.

Není proto divu, že obce vybavují strážníky přenosnými radary a firmy dodávající měřicí zařízení jim všemožně vycházejí vstříc. Nabízejí splátkové kalendáře i krátkodobé zápůjčky. Pár dní s radarem v ruce strážníky i zastupitele k investici do radarů zpravidla přesvědčí. Raději proto nespoléhejte na to, že radary jsou pro menší města i obce nedostatkové zboží a sundejte nohu z plynu.

V boji s radary vyhrává ten, kdo má v autě tempomat. Stačí mu jen nastavit požadovanou rychlost a o další se nestarat.

Kolik za rychlost?

Pokud překročíte v obci nejvyšší povolenou rychlost o méně než 20 km/h a mimo obec o méně než 30 km/h, hrozí dva body a pokuta 1000 korun, ve správním řízení pak až 2,5 tisíce.

Tři body a bloková pokuta 2500 korun čeká tehdy, pokud pojedete v obci o dvacet a více kilometrů za hodinu nad povolenou hranicí a mimo obec o třicet a více. Při zopakování přestupku můžete přijít o řidičský průkaz na jeden až šest měsíců. Ve správním řízení se platí 2500 až 5000 korun.

Překročení nejvyšší dovolené rychlosti o 40 km/h a více v obci nebo o 50 km/h a více mimo obec vás bude stát pět bodů. Přestupek jde přitom rovnou do správního řízení, kde hrozí pokuta 5000 až 10 000 a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok.

S antiradarem počkejte

Přísné postihy za překročení rychlosti jsou pro některé řidiče motivací k zakoupení tzv. antiradaru. Nejlevnější přístroje se dají pořídit zhruba od deseti tisíc, ale s jejich koupí raději počkejte. Probíhá totiž spor mezi policisty a řadou právníků i prodejců, zda jsou všechny antiradary zakázány.

V příslušném paragrafu stojí, že "nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar)".

Této definici antiradarů podle právníků neodpovídají pasivní detektory, které pouze zaznamenávají přítomnost policejních radarů, ale do jejich činnosti nijak nezasahují. Šéf celorepublikové dopravní policie Zdeněk Bambas přesto tvrdí, že zakázány jsou i tyto přístroje. "Znemožňují přece práci policie, a to trestat přestupky," řekl Právu Bambas.

Spor mezi oběma výklady zákona nejspíše rozetne až soud. Rovnou je ale třeba říci, že na jakékoliv aktivní rušičky radarů raději rovnou zapomeňte. Jinak si připravte peníze až na stotisícovou pokutu.

Ani jedno pivo

Silniční zákon přísně postihuje alkohol. Stačí jediné pivo a můžete vyfasovat tři trestné body, přijít o řidičák na 6 měsíců až jeden rok a zaplatit až dvacetitisícovou pokutu. Dvě až tři piva, což odpovídá osmi desetinám promile, už bude policie posuzovat jako trestný čin.

Pokud se po proflámované noci chcete ujistit, že při případné kontrole již nic nenadýcháte, máte možnost zakoupit si vlastní tester na alkohol. Na internetu jsou tyto přístroje k dostání již za cenu necelého tisíce korun, nejdražší digitální detektory alkoholu s vysokou přesností už stojí desetitisíce.

Ačkoliv jsou tresty za alkohol přísné, právníci upozornili na nedostatek novely. Pokud řidič odmítne krevní zkoušku, pak je i při jakémkoliv množství alkoholu v krvi trestně nepostižitelný. Přijde sice o sedm bodů, o řidičák až na dva roky a zaplatí až padesátitisícovou pokutu, ale nehrozí mu soud ani vězení. Pro mnohé movitější řidiče to tak znamená částečnou únikovou cestu z problémů.

V budoucnu možná problémy s alkoholem za volantem zcela vymizí. Švédská automobilka Saab před časem představila tzv. alcokey, což je zařízení znemožňující opilému řidiči vůz nastartovat. Jde o miniaturní detektor alkoholu, který je součástí rukojeti klíčku. Řidič do něj před jízdou musí dýchnout, jinak neodjede.

Tresty za alkohol

Do tří desetin promile pokuta až 20 tisíc, tři trestné body a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok. Nad tři promile stejná pokuta i zákaz řízení, ale už šest trestných bodů.

Za osm desetin promile sedm trestných bodů, 25 až 50 tisíc pokuta, zákaz řízení na jeden až dva roky. Takové množství alkoholu už je považováno za trestný čin, za nějž hrozí až tříleté vězení.