Existují názory, že elektromobily nebudou mít dlouhou životnost, protože baterie začnou ztrácet kapacitu. Jenže přesto existují elektrická auta, která najíždějí vysoké statisíce kilometrů – jako např. tato bílá kalifornská Tesla Model S, pojmenovaná eHawk.

Od roku 2015 jezdí ve firmě Tesloop, která v Kalifornii a okolních státech provozuje něco jako taxislužbu na dlouhé vzdálenosti. Není tedy s podivem, že průměrný nájezd v době nejvyššího vytížení vozu dosahoval více než 27 tisíc kilometrů každý měsíc.

Vůz má původní lak, základní bílou barvu a na přídi auta to je vidět, když se kamera těsně po začátku druhé minuty přiblíží k nárazníku – je na něm spousta dírek od kamínků. V kabině by jeden čekal opotřebení mnohem větší než jen trochu potrhanou bočnici sedačky řidiče a uvolněné víko přihrádky před spolujezdcem.

Baterii má vůz už třetí

Mnohem podstatnější z hlediska dlouhodobé životnosti elektromobilu je ovšem baterie – a tu má auto už třetí. První byla vyměněna po 312 tisících kilometrech, a to kvůli vnitřní nestabilitě, zapříčiněné příliš častým dobíjením na superchargerech, rychlonabíječkách značky Tesla.

Druhá baterie se poroučela v 521 tisících kilometrech, a to kvůli výrobní vadě. Třetí, která je v autě dosud, už v něm pracuje 203 tisíc kilometrů. Obě výměny baterie byly hrazeny Teslou v rámci záruky.

Starší Tesla Model S u rychlonabíječky Supercharger

Starší Tesla Model S u rychlonabíječky Supercharger.

Zajímavá je v tomto bodě také degradace baterie na ujetou vzdálenost. První baterie ztrácela kapacitu mírou 1,2 km dojezdu na deset tisíc ujetých kilometrů. Právě v té době dosahoval eHawk nejvyšších měsíčních nájezdů. U druhé, vadné baterie byla degradace 4,7 km na 10 tisíc ujetých kilometrů, u třetí je hodnota 2,4 km na 10 tisíc ujetých kilometrů.

Celkem byly náklady na údržbu 27 tisíc dolarů, tedy aktuálním kurzem cca 623 tisíc korun. To vypadá jako hodně, ale když to rozpočítáte na ujetý kilometr, dostanete se na zhruba 86 haléřů.

Pro srovnání jsme na webu jitis.eu, který nabízí odhadní kalkulačku provozních nákladů, naklikali zhruba stejně starou Škodu Octavia 2,0 TDI s najetými 300 tisíci kilometry. Provozní náklady tedy bez spotřeby paliva a odpisů mají v současnosti být 3,88 koruny na kilometr.

Tato bílá Tesla není kouskem se světově největším kilometrovým proběhem. Prvenství podle twitterového účtu Tesla High Mileage Leaderboard drží Hansjörg Gemmingen, jehož Model S měl 9. května najeto přesně 850 tisíc kilometrů.