Karoserie Speedster je u Porsche jednou z nejtradičnějších. Co naplat, že přijdete o klasickou i skládací střechu, tyhle specialitky na skladě dlouho nevydrží. Vždyť se tam vlastně ani neobjeví. Vejít se do pořadníku mezi 1948 šťastlivců jistě není jednoduché.

I příď vychází z GT3.

I příď vychází z GT3.

Porsche 911 GT3 RS (2018)

Porsche 911 GT3 RS (2018)

Nový model 911 Speedster si svou premiéru odbývá na autosalonu v americkém New Yorku, který své brány otevřel ve středu 17. dubna.

Založen je po technické stránce na modelu GT3. To znamená, že za zadní nápravou najdete úchvatný plochý šestiválec s atmosférickým plněním. Až v devíti tisících otáčkách nabídne 495 koňských sil. To vše na zadní kola přes puristickou šestistupňovou manuální převodovku.

Nechybí typický hrb za zadními sedadly.

Nechybí typický hrb za zadními sedadly.

I podvozek je příbuzný s GT3, což znamená dvacetipalcová kovaná kola s centrální maticí, tužší nastavení odpružení nebo natáčení zadních kol. Hmotnost se díky dietě udržela na 1465 kilogramech.

992 je důležitou evolucí

Jak už jsem naznačil, verze Speedster je rozlučkou s generací 991. V Česku už jsou první kusy osmé generace označované jako 992.

Aktuálně je objednaných přes dvacet kusů této novinky. Jeden z prvních vozů jsem měl možnost krátce vyzkoušet, ovšem opravdové dojmy přineseme až z klasického redakčního testu.

Příď je hranatější.

Příď je hranatější.

Na trh vstupuje ve verzích Carrera S a Carrera 4S. Novou generaci poznáte zejména podle zádě se spojenými svítilnami. Přední část je pak hranatější, včetně kapoty, která tímto navazuje na první modely legendy, které od roku 1963 vzniklo už přes milion kusů.

Uvnitř se Porsche vrhá více do retro vlny. Ať už klasickými tvary, nebo například vzory čalounění. Všimnete si jistě nového chytrého infotainmentu, který je příbuzný s tím v ostatních modelech, včetně nedávno zkoušeného Porsche Macan.

Porsche 911 (992)

Porsche 911 (992)

Třílitrový boxer je stejně jako u předchůdce po faceliftu přeplňovaný. Jádro motoru, tedy i hodnoty, jako je kompresní poměr, zdvih a další, zůstaly zachovány.

Významně se změnila výfuková soustava, která nyní musí obsahovat i filtr pevných částic. Dále jsou nová i turbodmychadla a další příslušenství. Díky tomu se výkon motoru ve verzi S zvedl na 331 kilowattů, tedy na úroveň minulé GTS. Převodovka PDK se dvěma spojkami má nyní jeden stupeň navíc, tedy osmý.

Porsche také zapracovalo na podvozku. Tvrdí, že rozšířili jeho mezní schopnosti, tedy že dovede být komfortnější, ale i jistější v extrému. A jak je tomu ve skutečnosti? Nepřekvapivě jde stále o skvělé řidičské auto. Sedíte nízko, v ideální pozici. Za vámi hučí typický zvuk motoru s ležatými písty, občas přehlušený pískotem turbodmychadel.

Novinkou je pokročilá aktivní aerodynamika.

Novinkou je pokročilá aktivní aerodynamika.

Právě zmiňovaný podvozek s adaptivními tlumiči skvěle pracuje na nerovnostech, kdy v komfortním módu poskytne dostatečný komfort pro každodenní použití. To vám bude kazit snad jen horší odhlučnění od kol a podběhů.

Ve vyšším tempu pak dostatečně rychle reaguje na vlny, které by leckterý sportovní vůz dokázaly rozhodit. Ovládání v zatáčkách pak zůstává specifické. Během generací se inženýrům Porsche podařilo kyvadlový styl vozu s motorem úplně vzadu přiblížit bezpečně i běžným řidičům, ale specifika lehké přídě a těžké zádě zůstávají.

Celkově se jedná o další z evolucí, která je ale v tomto případě dle mého opravdu povedená. Jedná se možná o nejhezčí vodou chlazenou 911, a to včetně interiéru, který dále zdobí povedená multimédia. Na 911, co se jízdy týče, ale potřebujete přeci jen více času, tak si jej dopřejme příště. Žádné jiné auto této koncepce totiž dnes nekoupíte.