Třebaže sotva končí únor a venku ještě může udeřit zima, pokud letos plánujete koupi nových pneumatik, je na čase nad tím začít přemýšlet. A proto se může hodit test pneumatik v rozměru pro auta nižší střední třídy, tedy 185/65 R15. A pokud letos plánujete roadtrip v dodávce přestavěné na obytňák, máme tu dnes pláště i pro vás.

Letní pneumatika musí vyvážit požadavek na tvrdost směsi kvůli nízkému opotřebení, ale zároveň nesmí být tak tvrdá, že to bude zhoršovat přilnavost. A musí fungovat při vysokých teplotách, ale zároveň být schopna efektivně odvádět vodu zpod běhounu.

Letní pneumatika (vlevo) má mnohem méně drážek, než guma zimní (vpravo). Zásadní jsou také rozdíly ve směsi gumy, každá funguje ideálně při jiných teplotách.

Letní pneumatika (vlevo) má mnohem méně drážek, než guma zimní (vpravo). Zásadní jsou také rozdíly ve směsi gumy, každá funguje ideálně při jiných teplotách.

FOTO: Dunlop 2x, koláž Novinky

Samozřejmě, některé gumy na trhu upřednostňují přilnavost na suchu, jiné zase dlouhou trvanlivost. U pneumatik pro dodávky se vše podřizuje odolnosti a výdrži kvůli snaze o snížení provozních nákladů firmy na pracovní nástroj - vozidlo. Podle testu to ale zachází do extrému.

Obutí pro dodávky obecně zklamalo, ale má to háček

Jenže vás asi nepotěšíme - pneumatiky pro dodávky rozměru 215/65 R16C propadly. „Zkoušky 'šestnáctek' pro dodávky (...) skončily jednoznačným zklamáním, (...) vesměs kvůli jízdě na mokré vozovce,” říká Michal Mikoláš z časopisu dTest.

Ovšem, není to tak jednoduché. Na pneumatiky pro užitková vozidla se nahlíží podobně jako na pneumatiky pro náklaďáky - při vývoji se vše podřizuje schopnosti uvézt těžký náklad a vydržet co nejvíc kilometrů. Proto v testech, které jsou zaměřeny spíše na jízdní vlastnosti, nemůžou získat dobrá hodnocení.

A proto taky dodávkové pneumatiky potěšily svou odolností - průměrně vydržely 50 tisíc kilometrů, než bylo nutno je vyměnit. U pneumatik osobních aut tolik vydrží ty nejodolnější pneumatiky.

Pneumatiky pro osobáky neuchystaly překvapení

„Nejpovedenější patnáctipalcovou pneumatikou je Bridgestone Turanza T005, která nabízí výborné jízdní vlastnosti zejména na suchu. Jedinou drobnou vadou na kráse je její vyšší vnější hlučnost. Doporučit můžeme také Vredestein Sportrac 5,“ uvádí Mikoláš.

Zajímavý je také výsledek celoročních pneumatik Michelin Crossclimate+, které získaly třetí místo. Je však u nich znát snaha uspokojit i potřeby jízdy v zimě - jsou nadprůměrné v odvodu vody, ale při brzdění na suchu nepatří k nejlepším.

Zkoušky pneumatik na mokru byly v hodnocení důležité.

Zkoušky pneumatik na mokru byly v hodnocení důležité.

Pneumatiky byly podrobeny testu jízdních vlastností, opotřebení, vlivu na spotřebu paliva či hlučnosti. Největší váhu měly zkoušky na mokru; na asfaltové a betonové dráze byl simulován hustý déšť a měřila se délka brzdné dráhy při zpomalení z 80 na 20 km/h.

Na suchu se měřila ovladatelnost a stabilita, odezva při zatáčení, mrštnost, trakce - tedy to nejdůležitější, jak dobře se pneumatiky drží asfaltu - a přesnost při řízení. Samozřejmostí je i měření brzdné dráhy. Jak ukazují fotografie, měření probíhalo na Volkswagenech Transporter a Polo.

Výsledky testu letních pneu ADACu a dTestu - 185/65 R15
Pneumatika
Hodnocení
Bridgestone Turanza T005 Dobře
70 %
Vredestein Sportrac 5
Dobře68 %
Michelin Crossclimate+ Uspokojivě
59 %
Goodyear EfficientGrip Performance
Uspokojivě57 %
Kumho Ecowing ES01
Uspokojivě55 %
Firestone Roadhawk
Uspokojivě54 %
Maxxis Mecotra 3
Uspokojivě54 %
Toyo Proxes CF2
Uspokojivě54 %
Falken Ziex ZE310 Ecorun
Uspokojivě51 %
Semperit Comfort-Life 2
Uspokojivě51 %
Continental ContiPremiumContact 5
Uspokojivě50 %
Giti GitiSynergy E1
Uspokojivě46 %
Petlas Imperium PT515
Uspokojivě45 %
Pirelli Cinturato P1 Verde
Uspokojivě43 %
Hankook Kinergy Eco 2 
Uspokojivě42 % 
Linglong Green-Max HP010
Uspokojivě40 % 
Výsledky testu letních pneuADACu a dTestu - 215/65 R16C
Pneumatika
Hodnocení
Apollo Altrust
Uspokojivě
55 %
Goodyear EfficientGrip Cargo
Uspokojivě49 %
Pirelli Carrier
Uspokojivě49 %
Nokian cLine
Uspokojivě44 %
Continental VanContact 200
Uspokojivě42 %
Maxxis VanSmart MCV3+
Dostatečně
36 %
Kumho Portran KC53
Dostatečně34 %
Falken Linam Van01
Nedostatečně
17 %
Uniroyal RainMax 3
Nedostatečně17 %
Michelin Agilis Plus
Nedostatečně11 %
Fulda Conveo Tour 2
Nedostatečně10 %
Nexen Roadian CT8
Nedostatečně9 %
Sava Trenta 2
Nedostatečně9 %
Semperit Van-Life 2
Nedostatečně7 %
Hankook Vantra LT
Nedostatečně0 %
Kleber Transpro
Nedostatečně0 %