„Stejně jako v Rakousku nebo na Slovensku půjde zaregistrovat přes e-shop registrační značka vozidla, zaplatit dálniční poplatek a jezdit. Kontrolu obstará několik stálých nebo mobilních kamer. Odborníci z Asfinag nám poradí, na co si při přípravě a zprovoznění systému dát pozor,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok po jednání se svým rakouským protějškem Norbertem Hoferem.

V Rakousku je možné vedle elektronických známek využívat i klasické kupony. Ty podle Hofera stále využívají přes dvě třetiny řidičů. Podíl elektronických známek se však podle něj postupně zvyšuje. České ministerstvo dopravy naopak počítá s přechodem na plně elektronický systém.

S kontrolou elektronických dálničních známek mohou pomoci i současné mýtné brány. (Ilustrační foto)

S kontrolou elektronických dálničních známek mohou pomoci i současné mýtné brány. (Ilustrační foto)

FOTO: Ondřej Kořínek, Novinky

Zavedení tzv. videotollingu má umožnit snížit roční náklady o 100 milionů korun, v roce 2017 stály tisk a distribuce kuponů 314 milionů korun. Ťok zároveň při sněmovních interpelacích uvedl, že elektronické známky by se mohly kontrolovat prostřednictvím bran současného mýtného systému pro nákladní vozidla.

Zkušební provoz by měl odstartovat v roce 2020, naostro má fungovat od prosince téhož roku, tedy pro dálniční známky na rok 2021. Počítá se i s aplikací pro celníky a policisty, která by na základě fotky registrační značky vozidla řekla, zda má vůz zaplacený poplatek, či nikoliv.

Za dálnice se v Česku prostřednictvím časových kuponů platí od roku 1995, elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007. Stát předloni za prodej dálničních známek získal více než pět miliard korun, což bylo o 268 milionů korun více než v roce 2016 a o 561 milionů korun více než v roce 2015.