Hlavní obsah

První semafor na světě začal fungovat před 150 lety. Dlouho nevydržel

Historie řízení dopravy sahá do 18. století, ovšem první zařízení, které lze nazvat semaforem, začalo fungovat před londýnským parlamentem přesně před 150 lety 10. prosince 1868. Fungovalo ale jen necelý měsíc.

Foto: Profimedia.cz

První semafor světa měl jen dvě barvy. Měly ale stejný význam, jako dnes. (Ilustrační foto)

Článek

Důvod pro instalaci semaforu byl jednoduchý – provoz koňských spřežení byl už tehdy tak silný, že pro bezpečné přecházení silnice bylo nutné upravovat přednost.

Zařízení přes den fungovalo podobně jako i dnes železniční návěstidla – mělo dvě ramena, která dávala signály. V noci semafor svítil – měl v sobě plynové lampy s červenými a zelenými filtry. Barvy měly stejný význam jako dnes.

Semafor však musel ručně obsluhovat policista; celý den vedle něj někdo konal službu a podle potřeby upravoval signalizaci. Z personálního hlediska tedy semafor nebyl o tolik efektivnější, než kdyby policista v křižovatce stál a řídil dopravu; zdokumentovaný příklad takové práce pochází např. z roku 1722 také z Londýna.

První semafor fungoval jen necelý měsíc. 2. ledna 1869 jedna z lamp explodovala a službu konajícího policistu popálila.

Foto: Profimedia.cz

Semafor se třemi barvami přišel na svět až o 50 let po tom vůbec prvním. (Ilustrační foto)

Semafory později zažily většího rozmachu až v prvních dvou dekádách 20. století. V roce 1908 byl použit semafor podobný tomu prvnímu londýnskému v Toledu v americkém Ohiu, s tím rozdílem, že lampy byly kerosenové, nikoliv plynové.

Elektrický semafor, jaký známe dnes, byl vyvinut až o čtyři roky později v Salt Lake City v Utahu. Nainstalován byl poprvé v roce 1914 v Clevelandu v Ohiu a také měl červené a zelené světlo. Změnu signálu ohlašoval bzučák.

Tříbarevný semafor má sto let

Tříbarevné semafory s červeným, zeleným a žlutým světlem se objevily až v roce 1918, a to v New Yorku. Každý kus byl ovládán manuálně člověkem, který seděl v budce vysoko nad křižovatkou a měl tak přehled. Prvním automatickým semaforem se mohl v roce 1927 pochlubit britský Wolverhampton.

V někdejším Československu byl první automatický semafor pro automobilovou dopravu nainstalován v roce 1930 na křižovatce Václavského náměstí s Vodičkovu ulicí.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám