Tisková agentura AP přinesla svědectví o tom, že čínské úřady sledují každý elektromobil v zemi, a to zcela bez vědomí jejich majitelů. Navíc všechny informace jim předávají samy automobilky, a to úplně všechny, takže nechybí jak čínské značky jako Geely, tak i ty světové jako Mercedes, Volkswagen, Tesla či GM. Celkem jde asi o 200 firem.

Neziskovky na sledování

Všechna data sbírají neziskové organizace, které jsou rozmístěné po celé zemi. Agentuře se například podařilo navštívit Shanghai Electric Vehicle Public Data Collecting, kde se zeptala zástupce ředitele na sledování automobilů Ding Xiaohua. „Můžeme sebrat a vyhodnotit mnoho dat a dát je vládě, abychom pomohli vylepšit plánování a provoz,“ řekl Ding Xiaohua. Ten také v rozhovoru řekl, že žádná data nejsou zneužívána. I když, jak přiznává, pokud by úřady formálně zažádaly, on by musel data vydat. Přesto prý k žádnému takovému případu u něj v Šanghaji nedošlo.

A že informací je dost, dokládá i pohled do datového centra, na monitorech jsou statisíce teček na mapě města. Každá z nich představuje jeden elektromobil. Rozkliknutím je známo všechno – majitel, registrační značka, stav nabití akumulátorů, historie jízd…

Samozřejmě že proti tomuto systému protestují i organizace za lidská práva. „Vláda chce neustále sledovat, co lidé dělají, aby mohla co nejrychleji zakročit,“ říká Maya Wang z čínské centrály organizace Human Rights Watch a dodává „Tady neexistuje jakákoli ochrana před sledováním státu. Sledování vozidel je jedním ze základních pilířů hromadného dozoru nad obyvateli.“