„Povinnou výbavu a obsah lékárničky v autech jsme zjednodušili. Nově v autě v rámci povinné výbavy nemusí být náhradní pojistky, rezerva, klíč na matice ani příruční zvedák – ovšem pouze za předpokladu, že má provozovatel auta zajištěnou asistenční službu, která výměnu poškozené pneumatiky na území České republiky nepřetržitě dělá,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.

Zjednodušení obsahu lékárničky znamená, že v nich už nebude muset být trojcípý šátek, náplast s polštářkem a plastová rouška. Hlavně ale lékárničku nebude nutné vyhodit i nepoužitou jen kvůli tomu, že má prošlou dobu použitelnosti.

Změna, která by měla být vidět denně, se týká nouzového pruhu, též nazývaného záchranářská ulička. Tu mají řidiči povinnost vytvořit, pokud se na dálnici zformuje kolona, už několik let. Nově se ale tento pruh musí vytvářet mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem.

Nový způsob utváření uličky pro záchranáře

Takovýmto způsobem jsou řidiči povinni od 1. října vytvořit nouzový pruh, pokud se na dálnici zformuje kolona.

FOTO: MD

V souvislosti s průjezdem sanitky či policie stojí za zmínku také drobná úprava jejich výstražných majáků - nově budou moci být buď modré barvy, nebo modré a červené barvy.

Sankce za stočený tachometr

Novinkou je také až půlmiliónová sankce za stočení tachometru. „Míříme především na jednotlivce a společnosti, které takovou činnost provádí opakovaně a za úplatu. Běžné řidiče, kteří omylem koupí auto se stočeným tachometrem, poškozovat nechceme,“ uvádí Ťok.

Samozřejmě servisní zásahy do přístrojového štítu tímto nejsou znemožněny, „jen” bude muset mechanik vystavit protokol o tom, že k nějaké opravě s výsledkem v jiném stavu tachometru došlo. Pokud to neudělá, hrozí mu sankce až 50 tisíc korun. Tento protokol budou vyžadovat stanice technické kontroly oproti sankci až 10 tisíc korun pro provozovatele vozidla, který ho nepředloží.

Stav tachometru - ilustrační foto

Stočit tachometr je u některých aut vážně snadné. (Ilustrační foto)

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Nelegální úpravy stavu tachometru jsou u některých aut velmi snadné, jak jsme sami ověřili experimentem. [celá zpráva] Jsou také problémem, který se v současnosti intenzivně řeší; někteří navrhují zavedení systému, který by byl podobný belgickému Car-Passu. Ten tam podvody s kilometrovým proběhem téměř vymýtil. [celá zpráva]

Motorkáři na STK jen jednou za čtyři roky

Frekvence návštěv STK se u motocyklů snižuje - budou muset kontrolu podstoupit po 6 letech od nákupu nového stroje a pak ve čtyřletých intervalech. Motorky nad 400 kg hmotnosti také nebudou muset absolvovat měření emisí, podobně jako mopedy.

„Motorkářům jsme vyšli vstříc. Ve většině případů se jedná o hobby záležitost, své stroje motorkáři zpravidla udržují ve velmi dobrém technickém stavu. Praxe navíc ukázala, že lhůta 4 roky pro pravidelnou kontrolu na STK je dostačující,“ vysvětluje ministr Ťok.

Policie může poslat auto na STK vzdálenou až 8 km

Upravuje se také pravomoc policisty odeslat vozidlo k technické kontrole, pokud se mu nezdá něco na jeho způsobilosti pro provoz. Hovoří o tom § 6a, který má kompletně nové znění a zavádí pojem „technická silniční kontrola”.

Dosud mohl policista nařídit řidiči kontrolu, pokud místo kontroly nebylo vzdálené více než 4 km, tj. zajížďka k místu kontroly nebyla delší než 8 km včetně cesty zpět; tato vzdálenost se zvyšuje na 16 km.

STK - Ilustrační foto

STK (Ilustrační foto)

FOTO: Profimedia.cz

Stále platí, že pokud se na vozidle zjistí vážná nebo nebezpečná závada, hradí náklady řidič; pokud vůz projde s čistým štítem anebo s lehkými závadami, se kterými by i běžně dostal posvěcení na další dva roky, hradí kontrolu policie.

Pokud by ale řidič odmítl vozidlo podrobit takovéto kontrole, může policista zabránit takovému vozidlu v další jízdě. Uvolnit jej musí nejpozději po 48 hodinách.