Hlavní obsah

Vodíková Toyota Mirai příští generace chce ujet tisíc kilometrů na jednu nádrž

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Automobilka Toyota chce více než zdesetinásobit produkci modelu Mirai, který pohánějí vodíkové palivové články. Za tím účelem vznikne nová generace, která umožní masovou výrobu. Ta také dostane podstatně větší nádrže na vodík.

Foto: Toyota 3x

Toyota Mirai

Článek

Vodíková Toyota Mirai se představila v roce 2014 a z důvodu své složitosti se vyrábí z velké části ručně, a to ve fabrice, kde se montoval Lexus LFA. Pracuje tam 13 techniků a roční kapacita výroby je 2400 kusů.

Toyota si však dala za cíl do roku 2020 prodat 30 tisíc Mirai ročně, tedy víc než desetinásobek. Proto bude muset výrobu automatizovat, a to si podle automobilky vyžádá změny v konstrukci auta.

Foto: Toyota

Výroba Toyoty Mirai

Počátkem příští dekády by tedy měla být na světě nová generace Mirai, jejíž výroba bude efektivnější. A tato generace má mít do roku 2025 nádrže na vodík dost velké na to, aby na jedno jejich naplnění dokázala ujet až tisíc kilometrů.

„Hodláme přejít od omezené výroby k masové produkci, omezit množství drahých materiálů, jako je platina, které se využívají v součástkách vodíkových automobilů, chceme rovněž snížit rozměry a zvýšit výkon systému,” uvedl Yoshikazu Tanaka, hlavní inženýr modelu Mirai, v rozhovoru pro agenturu Reuters.

Palivové články obsahují velké množství drahých kovů

Na voze jsou pochopitelně nejdražší palivové články, které pomocí chemické reakce vodíku s kyslíkem vyrábějí elektřinu. Výroba jednoho kompletu článků si žádá zhruba 249 tisíc korun. Důvodem je zejména využívání drahých kovů, jako je titan či platina – té je v jednom kompletu článků cca 30 gramů –, a také karbonu pro články i nádrže.

Foto: Toyota

Výroba Toyoty Mirai

Toyota Mirai se prodává na trzích, kde existuje aspoň nějaká infrastruktura vodíkových čerpacích stanic. V Paříži, Londýně a Hamburku jezdí mirai ve flotilách taxislužeb a firem nabízejících sdílení aut. Cena vozu v Německu začíná na 78 600 eurech, tj. zhruba dvou miliónech korun. V Česku se auto neprodává.

Reklama

Výběr článků

Načítám