Hlavní obsah

Starým zetorem do Švédska. Traktorista z Vysočiny podnikl unikátní cestu

Historický traktor bez kabiny není zrovna vhodné vozidlo k dlouhému roadtripu. Martin Havelka však na svém Zetoru Z25 A dojel přes Polsko až do Švédska, kde prý mají Zetory rádi. Celkem ujel přes tři tisíce kilometrů.

Foto: Lenka Myšková

Martin Havelka na svém Zetoru Z25 A

Článek

Martin Havelka vyrazil v půlce července z rodných Škrdlovic u Žďáru nad Sázavou směrem na sever. Přejel Česko a Polsko, přeplavil Baltské moře, a pokračoval dál až na ostrov Orust kousek severně od Göteborgu.

To vše bez klimatizace, ba dokonce bez jakékoliv kabiny, a průměrnou rychlostí 33 km/h. Havelka totiž jel na svém Zetoru Z25 z přelomu 40. a 50. let minulého století.

Foto: Lenka Myšková

Martin Havelka na svém Zetoru Z25 A

Ve Švédsku urazil celkem 1 200 kilometrů během jedenácti dní. Navštívil tam např. farmu Christena Olssona, sběratele traktorů, který má více než třicet Zetorů 25 první verze.

Zetory jsou ve Švédsku populární. „Má je tu spousta lidí, například na ostrově Orust bylo sedmdesát procent všech traktorů právě značky Zetor. Unikátní kousky se dají vidět i v muzeu,” říká Havelka. Ostatně, cestu naplánoval na základě pozvání Magnuse Larssona, dalšího švédského sběratele zetorů.

Foto: Lenka Myšková

Martin Havelka na svém Zetoru Z25 A

Jak vidno, tenhle traktor nemá kabinu, takže řidič je zcela vystaven všem povětrnostním vlivům. Havelka očekával déšť, nicméně větším problémem bylo vedro, které v současnosti panuje v celé Evropě.

Cestu na svém veteránu tedy přirovnal k sezení na rozpálených kamnech. „Bylo opravdu horko, slunečno a bez deště, takže jsem se vrátil krásně opálený,” vidí však tu světlejší stranu mince.

„Pětadvacítka” byla prvním traktorem značky Zetor vůbec

Zetor Z25 byl vyvinut Zbrojovkou Brno jako levný a lehký traktor, vhodný pro hromadnou výrobu. Má 2,1l vznětový čtyřválec o výkonu 26 koní. První kus vznikl v březnu roku 1946 a po třech letech přišla modernizace na model Z25 A.

Právě na tom jezdí Martin Havelka. Koupil si ho v roce 2010 jako model Z25 A, přestavěný v roce 1968 na verzi Z25 H. Havelka ho ovšem nechal zrenovovat do podoby Z25 A. Úpravy pro dlouhé cestování jsou pouze dílčí, např. má stroj lepší čepy řízení a mezi zadní kola dostal krabici, která slouží jako dostal zavazadlový prostor.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám