Existují SUV, pak jsou offroady, pak speciálně upravené offroady do opravdu těžkého terénu. A pak tu jsou všudychody – vozidla, kterými se v posledních letech proslavilo zejména Rusko a která nezastaví ani rybník.

Jedním z takových je stroj, který jsme si mohli prohlédnout na Dni ruské techniky na polygonu S-Drive v Hradci Králové. Jmenuje se Lada Niva Extreme Cross, je široký přes dva a půl metru a můžete si ho oficiálně koupit v České republice.

Nejlepší je, že s ním můžete zcela legálně jezdit po silnicích. A nepotřebujete k tomu nic jiného než řidičské oprávnění skupiny B – jeho celková hmotnost je 2020 kg.

Lada Niva Extreme Cross

Dodatečná světla na blatnících jsou proto, aby se osvětlení vešlo do maximální vzdálenosti od obrysů karoserie.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Nivu Extreme Cross vyrábí ruská firma Bronto a pro její základ používá rámový podvozek vojenského terénního vozidla značky UAZ. Obě nápravy jsou tuhé a odpružené listovými pery.

Z Nivy pochází interiér a karoserie. Pokud by byl zájem o pětidveřovou Nivu Extreme Cross či snad o pick-up, na zakázku je možné cokoliv. Také z Nivy pochází, možná bohužel, motor - atmosférický benzínový čtyřválec o objemu 1,7 litru, který nabízí 83 koní a 129 Nm.

Tohle auto není určeno k trhání rychlostních rekordů. Jeho zpřevodování je upraveno adekvátně svému účelu - pohybovat se v terénu, před kterým všichni ostatní řadí zpátečku. Proto mu takto slabý motor stačí.

Lada Niva Extreme Cross

Tahle extrémní Niva má elektrická okna, a dokonce vyhřívané sedačky, ale topení se ovládá jako před 40 lety.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Díky balonovým pneumatikám s nízkým tlakem vzduchu umí i plavat

Gigantické pneumatiky, jak jistě tušíte, nejdou koupit na každém rohu. Jsou to nízkotlaké pneumatiky značky Avtoros, která sama vyrábí všudychod jménem Šaman.

„Nízkotlaké” se jim říká proto, že v nich je nízký tlak vzduchu – maximálně 1 atmosféra. Když se do nich opřete, normálně je promáčknete, protože je zespodu nepodpírá tlak vzduchu.

Lada Niva Extreme Cross

Pneumatiky pracují s maximálním tlakem 1 atmosféry. V provozuschopném stavu je klidně promáčknete rukou.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Nízkotlaké pneumatiky mají tu výhodu, že nadnášejí vozidlo na vodě, které tak umí doslova plavat. „Špunty” na pneumatikách ho po hladině pohánějí, byť velmi pomalu.

Další výhodou je, že nízkotlaké pneumatiky nepoškozují podklad, po kterém jezdí – nezůstávají po nich v lese či na loukách hluboké brázdy, jako např. po traktoru nebo tanku. Jejich cena je však podobně extrémní jako jejich schopnosti – 21 tisíc korun za kus.

Lada Niva Extreme Cross

Plastové nástavce blatníků přibyly v ČR.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Jezdí jako přepravník skupiny Z 

Pokud si někdo z České republiky Nivu Extreme Cross objedná, je dodána do továrny firmy AMC nedaleko Hradce Králové. Tam je vůz upraven tak, aby mohl v Evropské unii na silnice.

To obnáší zejména plastové nástavce blatníků, protože v EU nesmí pneumatiky přečnívat ven z karoserie. Dále jsou upraveny nárazníky, např. přibudou „tykadla” v rozích toho předního pro lepší orientaci řidiče.

Vůz je pak homologován jako speciální přepravník skupiny Z, nikoliv automobil třídy M nebo N. To obnáší jednu zásadní výhodu – vozidla skupiny Z nemusí podstupovat martyrium s STK.

Lada Niva Extreme Cross

Schůdek z ocelového lana se vážně hodí.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

A cena? Není ani zdaleka tak závratná, jak by se mohlo zdát, byť na hračku není Niva Extreme Cross zrovna levná – začíná na 857 tisících korunách bez DPH.

Chcete něco drsnějšího? Petrovič 6x6 zvládne snad i apokalypsu

Upravená Lada je strojem jistě zajímavým, nicméně nebyla jediným všudychodem, který se nám představil. Tím druhým byl Petrovič 6x6, vybavený stejnými pneumatikami, ovšem měl jich šest. Všechny samozřejmě poháněné.

Petrovič 6x6

Petrovič 6x6 je strojem, který by člověk čekal v postapokalyptickém světě.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Petrovič je možné si pořídit s jedním nebo až devíti místy k sezení. Také je to speciální přepravník skupiny Z, takže s ním můžete legálně na silnice v ČR, a podle toho, jestli zvolíte verzi s celkovou hmotností 3 500 nebo 4 000 kg, potřebujete řidičák skupiny B nebo C.

Je vybaven adekvátnějším motorem – 2,3l dieselovým čtyřválcem o výkonu 115 koní a točivém momentu 270 Nm. Vypadá podstatně impozantněji, ale jeho šířka je stejná jako u Nivy Extreme Cross – 2550 mm.

Petrovič 6x6

I přes pohotovostní hmotnost téměř 3,2 tuny dokáže plavat.

FOTO: Marek Bednář, Novinky

Výrazně vyšší je však jeho cena – od 2 550 000 Kč bez DPH. Od proto, že tohle auto je možné vybavit v podstatě čímkoliv, klidně luxusní obytnou vestavbou. Pak si můžete být jisti, že nikdo jiný v autokempu nebude mít šílenější karavan.

Petrovič 6x6

V kabině může být až devět sedadel.

FOTO: Marek Bednář, Novinky