Čistota ovzduší se sice ve spolkové republice postupně zlepšuje, asi 70 německých měst ale stále ještě překračuje povolené evropské maximální koncentrace NO2.

Jako první by k uzavírce dvou hlavních ulic mohl ještě tento měsíc přistoupit severoněmecký Hamburk. Následovat by měl Mnichov a Stuttgart. Možné zákazy od roku 2019 zvažuje i Berlín.

Že takové zákazy jsou právně přípustné, rozhodl Spolkový správní soud v Lipsku již před třemi měsíci. Nyní k němu vydal třicetistránkové písemné zdůvodnění.

Nepříjemnost pro Merkelovou

"Taková omezení co do intenzity nepřekračují jiné zákazy umožňované silničním zákonem, se kterými musejí motoristé vždy počítat a přijmout je," uvedl soud.

Zákaz je další ranou automobilovému sektoru ve vlasti největších výrobců aut na světě a nepříjemnost pro kabinet kancléřky Angely Merkelové, často kritizovaný za své těsné vazby na automobilový průmysl.

Ve spolkové republice je registrováno asi 15 miliónů osobních naftových vozů. Jen 2,7 miliónu z nich splňuje nejnovější evropské emisní standardy Euro 6. Pozorovatelé očekávají, že rozsudek bude mít dopad i na Česko, kam může z Německa směřovat řada starších naftových aut, které nyní zřejmě výrazně ztratí na ceně.