Nejluxusnějším SUV na světě už tedy není Bentley Bentayga - je jím Rolls-Royce Cullinan. Se vším, co má správný Rolls-Royce mít, tedy s nepřekonatelnou dávkou luxusu, s vidlicovým dvanáctiválcem a samozřejmě s protisměrně otevíranými dveřmi.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Rolls-Royce Cullinan

Pojmenovaný podle světově největšího surového diamantu, který byl nalezen v Jihoafrické republice před více než stoletím a dnes tvoří součást britských korunovačních klenotů, má být Cullinan dle slov šéfdesignéra Gilese Taylora také do jisté míry růže v trní.

Ale jen, pokud s ním vyrazíte mimo asfalt. „Jednou z výzev, či snad spíš šancí, bylo vzít svět špičkového luxusu, perfektního zpracování a nehostinné prostředí. A jako kapsli luxusu vetknout Rolls-Royce Cullinan do tohoto prostředí,” říká Taylor.

První SUV za 112 let

Novinka ale není „jen” Rolls-Royce na vyšším podvozku. Má zvládnout všechno, co dokáže Range Rover, a to, přiznejme si, je docela velká výzva. Cullinan si však má zachovat jemnost a luxus limuzíny. „Nenucenost za všech okolností,” zní slogan k tomuto autu.

Cullinan je první SUV a první auto s pohonem všech kol ve 112leté historii značky Rolls-Royce. Je to navíc stálá čtyřkolka s elektronickým řízením pohonu, pomáhá jí natáčení zadních kol a aktivní příčné stabilizátory. Vzduchový podvozek s nastavitelnou světlou výškou je samozřejmostí.

Rolls-Royce Cullinan - oficiální foto

Rolls-Royce Cullinan - oficiální foto

FOTO: Rolls-Royce

Základ vozu leží v hliníkovém prostorovém rámu, který podpírá nový model Phantom. Byl však prý „důkladně přepracován”. Obě nápravy jsou kompletně nové; vpředu jsou kola zavěšena pomocí dvojitých lichoběžníků, vzadu pracuje víceprvková náprava.

Pod kapotou je benzínový dvanáctiválec, jak jinak

Pohonné ústrojí je, kromě pohonu přední nápravy, velmi podobné tomu v novém Phantomu. Pod kapotou je vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,75 litru, z nějž dvě turbodmychadla dolují 570 koní a 850 Nm. Maximum točivého momentu je k dispozici už v 1600 otáčkách.

Známe nejvyšší rychlost, je elektronicky omezena na 250 km/h; čas zrychlení na stovku si Rolls-Royce nechává pro sebe. Britský Autocar odhaduje něco okolo pěti sekund. Rolls se však pochlubil spotřebou paliva - v kombinaci to má být rovných 15 litrů na sto. Hmotnost vozu je 2660 kg.

Rolls-Royce Cullinan - oficiální foto

Rolls-Royce Cullinan - oficiální foto

FOTO: Rolls-Royce

Cullinan je údajně první tříprostorové SUV na světě. Běžně jsou za tříprostorové vozy označovány sedany; podle automobilky je zde oním třetím prostorem náznak zavazadelníku na pátých dveřích. Škarohlíd by řekl, že tento detail není nepodobný pátým dveřím Škody Favorit.

Jak se dalo čekat, vůz je obrovský. S délkou 5341 mm je o 200 mm delší než Bentley Bentayga a o 350 mm delší než největší verze Range Roveru. Rozvor náprav činí 3295 mm, což je oproti Bentayze od Bentley víc o stěží uvěřitelných 300 mm.

Vzadu nabízí sklopnou lavici, nejen individuální křesla

Z prostoru budou těžit zejména pasažéři na zadních sedadlech; údajně je tam víc místa na nohy než v Range Roveru s prodlouženým rozvorem. Přesto Rolls-Royce Cullinan není auto určené výhradně k tomu, aby vás osobní šofér vozil na zadních sedačkách.

Můžete si do něj objednat kromě dvou individuálních křesel také třímístnou lavici vzadu. Ta je sklopná - samozřejmě elektricky, abyste mohli snáze odvézt třeba nový velký obraz, který jste si koupili.

Rolls-Royce Cullinan - oficiální foto

Rolls-Royce Cullinan - oficiální foto

FOTO: Rolls-Royce

Zajímavostí jsou dvě dodatečné sedačky vzadu, které ale lze používat, jen když auto stojí a je otevřená záď. Tyto sedačky se vysunou, samozřejmě elektricky, jejich platforma nabídne i stoleček. To vše, abyste mohli obdivovat třeba západ slunce v pohodlí a nemuseli vozit campingové skládací židličky.

Kromě nejluxusnějšího SUV je nový model Cullinan také tím nejdražším - ceny mají dle webu Automotive News začínat na zhruba čtvrt miliónu liber, tedy v přepočtu asi 7,3 miliónu korun. Výroba by měla být plně rozběhnuta koncem letošního roku. Jak dlouhý je aktuální pořadník, ovšem známo není.