Největší překážkou pro aplikaci elektromobility v autobusech je malý dojezd. V mnoha případech nestačí na dojezd autobusu z konečné na konečnou, když je třeba horko, autobus musí spustit klimatizaci, nebo v zimě vyhřívání. Když se zapojí stoupání, kolony apod., pak je to opravdu velký problém. Samozřejmě je možné zapojit opravdu velkou kapacitu akumulátorů, ale to je drahé a těžké řešení.

Volvo tak vyvinulo a v Göteborgu vyzkouší speciální autobus pro 135 lidí, který je elektrický, ale  kapacita jeho akumulátorů není nijak závratná. V nabídce je 150, 200 a 250 kWh. Na autobus nic moc, když třeba Tesla Model S 100D má kapacitu 100 kWh. Tak jak je možné, že takový autobus lze vůbec provozovat? Protože na střeše má speciální sběrače, podobně jako tramvaje.

Na některých zastávkách je vysoký sloup, který funguje jako rychlodobíjecí stanice. Jejich příkon je 450 kW, takže i při krátkém zastavení dojde k dostatečnému nabití akumulátorů. Autobus tak může po celou dobu jízdy poskytovat cestujícím kompletní servis, včetně wi-fi signálu nebo dobíjecích zásuvek na mobily. Autobusy pak mohou podle charakteru trati a režimu dobíjení dojet klidně až 200 km.

Nové autobusy se mohou nabíjet buď kabelem nebo ze speciálních nabíjecích sloupů na zastávkách

Nové autobusy se mohou nabíjet buď kabelem nebo ze speciálních nabíjecích sloupů na zastávkách

FOTO: Volvo

Tento systém se jmenuje OppCharge a je možné ho kombinovat nebo zcela nahradit klasickým dobíjením ze zásuvky s koncovkou CCS Combo. Největší kapacita pak je pouze právě na dobíjení ze zásuvky. Čistě plug-in elektrické vozy jsou dlouhé 12 metrů, ty s OppCharge pak 18,5 metrů a mají větší kapacitu cestujících.

Elektrické autobusy na zásuvku už ve švédském městě provozují linku 55, teď bude OppCharge na lince 16. Volvo i město Göteborg testují, který systém je výhodnější co do údržby, ceny a pohodlí.