Když člověk kupuje nové auto, většinou uvažuje výhody a nevýhody benzínu a nafty - spotřebu, kultivovanost chodu, cenu paliva, náklady na údržbu a případné opravy, aspektů je opravdu hodně. Jsou tu ale ještě další varianty, principem rovnající se pohonu na benzín a naftu - elektřina, LPG nebo CNG.

O plusech a minusech elektromobilů toho byly napsány stohy. LPG také český motorista jistě zná - nejpádnější argument pro pohon na zkapalněný propan-butan je snížení nákladů na palivo v řádech desítek procent.

V posledních letech se na českých benzinkách objevuje ještě jeden plyn - CNG. Tato zkratka znamená „Compressed Natural Gas”, tedy „stlačený zemní plyn”, a na rozdíl od benzínu nebo LPG se jeho množství udává v kilogramech, nikoliv v litrech. A v řadě případů je CNG lepší volba než LPG, byť je u stojanu čerpací stanice dražší.

CNG se tankuje stejně jako benzín - u Octavie G-Tec je plnicí hrdlo pod stejným krytem. I doba tankování je podobná jako u benzínového auta.

CNG se tankuje stejně jako benzín či nafta - např. u Octavie G-Tec (na snímku) je plnicí hrdlo pod stejným krytem. I doba tankování je podobná jako u běžného auta.

FOTO: Škoda Auto

CNG aktuálně v ČR stojí průměrně 25,22 Kč za kilogram (cena LPG je něco přes 14 Kč/l). Průměrná cena benzínu je 30,33 Kč za litr, u motorové nafty to je 29,27 Kč za litr. Připočteme-li k tomu fakt, že dle katalogů automobilek je normovaná spotřeba CNG v kilogramech na 100 km vždy znatelně nižší než spotřeba benzínu, úspora v nákladech na palivo je nezpochybnitelná.

Podle Andrewa Shepherda, vedoucího oddělení aut na CNG u automobilky Seat, je finanční úspora v nákladech na palivo 30 % oproti dieselovým autům a 55 % oproti autům na benzín. Kromě toho Shepherd boří několik mýtů, které se s provozem auta na CNG pojí.

Octavia G-Tec má dva palivoměry - ten vlevo je pro CNG, ten vpravo pro benzín. Teplotu chladicí kapaliny se dozvíte už jen v displeji mezi budíky.

Octavia G-Tec má dva palivoměry - ten vlevo je pro CNG, ten vpravo pro benzín. Teplotu chladicí kapaliny se dozvíte už jen v displeji mezi budíky.

FOTO: Škoda Auto

1. Auto na CNG se řídí jinak než auto na benzín.

Není to pravda. Motory spalující CNG jsou svým principem zážehové, tj. mají zapalovací svíčku a kompresní poměr podobný jako standardní benzínové motory. I plynový motor pro traktor New Holland, který je právě ve vývoji a který jsme měli příležitost řídit, tak vypadá. [celá zpráva]

2. Nechci sedět na bombě.

Palivová nádrž na CNG je přinejmenším stejně bezpečná jako nádrž na benzín. Je konstruovaná na tlak 400 barů, dvojnásobně větší, než jaký v ní při běžném naplnění u čerpací stanice je. V případě požáru auta vypouští nádrž plyn do okolí bezpečnostním ventilem, a tedy bezpečným a kontrolovaným způsobem.

3. Zemní plyn může zmrznout.

Teoreticky asi ano, ale ne na planetě Zemi za normálních podmínek, a to ani v zimě v Ojmjakonu, nejchladnějším trvale osídleném místě světa. CNG se tankuje stlačený, je to tedy pořád plyn, a k přechodu na kapalné skupenství dochází až při teplotě -160 °C. Takový mráz před vaším domem opravdu nikdy nebude, dokud se Země nepřestane točit.

Škoda Octavia G-Tec má stále padesátilitrovou nádrž na benzín, umístěnou pod zadními sedadly - na ilustraci je červená. Nádrže na plyn jsou za zadní nápravou - na ilustraci jsou modré.

Škoda Octavia G-Tec si zachovala nádrž na benzín, umístěnou pod zadními sedadly - na ilustraci je červená. Nádrže na plyn jsou za zadní nápravou - na ilustraci jsou modré.

FOTO: Škoda Auto

4. Když mi dojde plyn, volám odtahovku, čerpacích stanic je málo.

Je pravdou, že CNG není ani zdaleka dostupné tak široce jako tradiční kapalná paliva nebo i LPG. Snad všechna auta na CNG, která si můžete v ČR koupit, však mají tzv. bivalentní pohon - mohou jezdit na CNG i na benzín.

Hlavním důvodem je, že auto jezdící na LPG i CNG startuje vždy na benzín, až pak přepíná na plyn. Auto na CNG přepíná na plyn dříve než auto na LPG, protože ho nepotřebuje převádět do plynného skupenství. V každém případě ale máte dvě nádrže - jednu na benzín, druhou na plyn.

Vedlejším bonusem tohoto faktu je, že když dojde CNG, můžete jet dál na benzín. Ten je v celé Evropě dostupný velmi snadno a přinejhorším si ho můžete vzít do kanystru.

5. Údržba aut na CNG je náročnější.

Protože motory schopné jízdy na CNG jsou technicky téměř stejné jako motory benzínové, údržba není podstatně náročnější. Andrew Shepherd říká, že se zapalovací svíčky a filtry mění ve stejných intervalech jako u auta na benzín. Jedinými rozdíly jsou povinnost kontroly těsnosti plynového systému před STK a povinnost kontroly stavu nádrží každé čtyři roky.

Nádrže ve tvaru válců se do Škody Octavia G-Tec montují zespoda mezi zadní nápravu a nárazník.

Nádrže ve tvaru válců se do Octavie G-Tec montují zespoda mezi zadní nápravu a nárazník.

FOTO: Škoda Auto

6. Auta na CNG jsou drahá.

Drahá nikoliv, dražší ano. Škoda Octavia G-Tec začíná na 470 900 korunách, za což nabídne 110 koní. Srovnatelně výkonná benzínová Octavia 1,0 TSI má základní cenu 417 900 korun. Verze G-Tec je tedy o 12,7 % dražší.

Náklady na vlastnictví auta ale u kupní ceny nekončí, nýbrž začínají. Budeme-li uvažovat katalogovou spotřebu paliva - důvěryhodná není, ale jinou nemáme - a roční nájezd 20 tisíc km a zanedbáme-li změnu průměrné ceny benzínu z dnešních hodnot, za první rok vlastnictví Octavie 1,0 TSI za benzín utratíte 29 117 Kč.

Pokud si pořídíte Octavii 1,4 G-Tec, za zemní plyn dáte za první rok 18 663 Kč, tedy o 10 454 korun, resp. 36 % méně. Je-li rozdíl pořizovací ceny obou aut 53 tisíc korun, investice se vrátí zhruba za 100 tisíc kilometrů, tedy při nájezdu 20 tisíc km ročně zhruba za pět let.

výrobu Octavie G-TEC na CNG - stlačený zemní plyn v nově postavené výrobní hale.

CNG má své nevýhody - např. do Octavie G-Tec není možné přiobjednat rezervní kolo, protože jeho místo zabírají nádrže.

FOTO: Radek Plavecký, Právo

Jestli pro vás bude vhodnější auto na plyn či na benzín, vám samozřejmě žádný článek na internetu neřekne. Je nutno uvážit rozdíl v pořizovací ceně a v nákladech na palivo, anebo třeba také fakt, že k Octavii G-Tec si nemůžete přiobjednat rezervní kolo ani ji nemůžete mít s pohonem 4x4.

A samozřejmě, pořád je tu nevýhoda zákazu vjezdu do některých podzemních garáží. To se týká spíš aut s pohonem na LPG, ale najdou se i garáže, které zakazují vjezd vozům na CNG.

Důvodem pro takové opatření je riziko úniku plynu ze systému, kvůli kterému by za jistých okolností mohlo dojít i k výbuchu, uvedla v roce 2014 mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR. Vybavit garáže patřičným odvětrávacím systémem - pro LPG musí mít nasávací otvory u země, jelikož LPG je těžší než vzduch - je samozřejmě možné, ale osadit vjezdy značkou je pro provozovatele levnější.

Benzínová vs. plynová Škoda Octavia dle katalogu
Verze:1,0 TSI 1,4 TSI G-Tec
Motor:
řadový tříválec, turbo
řadový čtyřválec, turbo
Nejvyšší výkon:
85 kW (115 k)
81 kW (110 k)
Nejvyšší točivý moment:
200 Nm
200 Nm
Nejvyšší rychlost:
201 km/h
193 km/h
Zrychlení na 100 km/h:
10,1 s 
11 s
Pohotovostní hmotnost:1 247 kg
1 416 kg
Kombinovaná spotřeba benzínu:
4,8 l/100 km
5,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba CNG:
-
3,7 kg/100 km
Objem nádrže na benzín:
50 l 
50 l
Objem nádrže na CNG:
-
15 kg