Strašně dlouho jsme čekali, jestli Mazda skutečně vrátí na svět motor s rotačním pístem. Firma tuto informaci dlouho nekomentovala, a když už ji potvrdila, tak neřekla, v jakém autě bude. Nic z technických informací, nic z těch důležitých věcí, které chceme vědět. Jen to, že všechny ty problémy, které tento typ motoru doprovázel (třeba špatné mazání, nadměrná spotřeba oleje apod.) jsou vyřešeny. Pak chvíli zase trvalo, než u Mazdy řekli, že na trhu není pro sporťák s Wankelem místo.

Mazda RX-8 - zatím poslední auto s motorem typu wankel

Mazda RX-8 - zatím poslední auto s motorem typu Wankel

FOTO: Mazda

Jenže vývoj stále pokračoval. Proč? Protože výhod tohoto motoru se dá využít i jinak. Wankel má totiž extrémní výhodu v kompaktní stavbě, lehkosti, vysokých otáčkách, absenci posuvných dílů (ventily, ojnice) a hlavně v tom, že není třeba konvertovat posuvný pohyb na rotační, což znamená, že Wankel má vynikající účinnost. Navíc když se udržuje v ideálních otáčkách, dokáže být i velmi ekologický.

A tak ho Mazda vyvíjí jako generátor elektrického proudu pro elektromobily, jako range-extender, tedy prodlužovač jízdního dosahu. Jeho výhody jsou výše popsané. Takže malý motor s rotačním pístem bude pracovat v malých dodávkách Toyoty. Nebude to zatím nic velkého a sériového, ale půjde prý o experimentální flotilu autonomních vozidel. Vsadíme se, že půjde o takzvaný e-Palette systém, který jsme vám ukazovali nedávno.