Veterán automobilového průmyslu Bob Lutz, který má za sebou působení jako viceprezident General Motors nebo generální ředitel koncernu Chrysler, se dlouhodobě netají svou kritikou značky Tesla. Nejnověji ji vyjevil v rozhovoru pro televizní stanici CNBC po odhalení roadsteru [celá zpráva] a tahače Semi. [celá zpráva]

Představení dvou konceptů naráz bylo podle Lutze jen odvedení pozornosti od skutečných problémů automobilky. Těmi jsou v současnosti jednak fakt, že se náběh výroby Modelu 3 protahuje v řádech měsíců, a jednak ohromná, historicky největší čtvrtletní ztráta. [celá zpráva]

„S auty samotnými není nic špatně, kromě toho, že se prodávají za cenu pod náklady. (...) Tato firma, přátelé, je na cestě ke krachu. Tímhle tempem se nedožije roku 2019,” říká Lutz v rozhovoru. Nemá prý nic, co by ostatní automobilky nedokázaly rychle napodobit.

Tesla Model 3

Tesla se prý snaží odvést pozornost od problémů Modelu 3 (na snímku).

FOTO: Tesla

Tesla podle Lutze nemá žádnou „tajnou přísadu” ve vyrábění elektromobilů, používá stejné lithium-ionové baterie jako všichni ostatní a „krvácí peníze”. Bude tak muset přikročit k dalšímu navýšení kapitálu.

Proč tedy fanoušci značku Tesla tak milují? Částečně to může být díky designu, který je vážně povedený. Částečně ovšem, říká Lutz, adaptovali lidé Elona Muska jako nového „spasitele” poté, co zemřel Steve Jobs.

Již v minulosti se objevily např. reporty analytické firmy Devonshire Research Group o tom, že Tesla je spíš finanční experiment než automobilka; dokonce byla použita označení jako „Ponziho schéma” nebo „letadlo”. Staví na důvěře investorů, kteří i po mnoha letech ztrátového provozu věří v to, že Tesla bude vydělávat. Jestli se to skutečně stane, se zatím nechme překvapit.