Tohle je prý jeden ze tří prototypů nástupce Škody 1203.
FOTO: Andrey Padych/Mobile.de
čtvrtek 16. listopadu 2017, 17:17
mb, Novinky
Kdysi se říkalo, že Škoda 1203 vás poveze na první i poslední cestě. To proto, že toto auto bylo v socialistickém Československu jedinou opravdu široce dostupnou dodávkou, takže jezdilo jako sanitky i jako pohřební vozy. Jenže v 80. letech to bylo už pořádně staré auto - vrchlabská fabrika AZNP ho začala vyrábět v roce 1968.
V letech 1981-1982 se výroba přesunula do Trnavských automobilových závodů (TAZ) a v roce 1985 byl vůz modernizován. Mimo jiné dostal motor o objemu 1,4 litru a nový název TAZ 1500. Bratislavské automobilové závody (BAZ) ovšem v té době dostaly za úkol vyvinout nástupce.
BAZ představily dvě verze. Menší MNA 900 - podle slov Malý Nákladní Automobil o užitné hmotnosti 900 kg, a větší MNA 1000, která měla užitnou hmotnost 1000 kg. Menší verze měla některé díly z favoritu, např. přední světla a čelní sklo, a také stavěla na jeho technice, což znamenalo motor řady 781 napříč před přední nápravou a pohon předních kol.
Větší verze MNA 1000 také sdílela např. části palubní desky, celý přístrojový štít a tlačítka v kabině s favoritem, ale pod kapotou měla mít motory Moskvič. A hlavně, zvenčí vypadala úplně jinak - měla zaoblené tvary, mnohem větší čelní sklo a světlomety se dvěma páry parabol.
Stav tohoto prototypu je vážně tristní, ale zachránit půjde.
FOTO: Andrey Padych/Mobile.de
Začátkem 90. let, po pádu komunistického režimu v Československu, byla výroba obou verzí BAZu MNA odsunuta na neurčito. Později se podnik BAZ stal součástí koncernu VW a plány na dodávku zanikly. Pár vyrobených prototypů zmizelo neznámo kam.
Jeden údajně ze tří vyrobených se ale nyní objevil na prodej v Bratislavě s inzerátem na německém inzertním serveru Mobile.de. Je ve zbědovaném stavu a bude vyžadovat kompletní renovaci, podle prodávajícího je ale zcela originální a kompletní. Pod kapotou prý pracuje motor Moskvič o objemu 1,6 litru.
Právě tento prototyp si můžete prohlédnout na fotografiích. Jeho stav vážně není dobrý, ale pečlivý fanoušek produktů Škoda/AZNP mu jistě navrátí původní krásu. U inzerátu vidíme cenu 29 999 eur, tedy asi 766 tisíc korun, ovšem v popisku stojí, že zájemce má nějakou částku nabídnout. [Inzerát zde]
AutoMoto
Test letních pneumatik: Pláště pro dodávky nepříjemně překvapily
Spotřebitelská organizace dTest spolu s německým autoklubem ADAC letos poprvé testovaly kromě osobních letních pneumatik i ty určené...
Volkswagen omladil řadu Multivan. V interiéru nastala malá revoluce
Střed užitkové nabídky Volkswagenu, model Multivan, se dočkal faceliftu. Změnám se poté podrobí i odvozené verze jako Caravelle, užitkový...
Kia chystá elektrický koncept pro Ženevu. Slibuje zajímavé výkony
Prozatím bezejmenný koncept elektromobilu značky Kia má rozbušit srdce i přes absenci spalovacího motoru. Světelný podpis přídě připomíná...
Cupra ukazuje svůj první vlastní model, koncept Formentor Obrazem
Ženevský autosalon představí koncept Cupra Formentor, první model značky, který není v základu Seatem. Pokud v něm vidíte Alfu Romeo...