Drtivá většina majitelů SUV ani nekupuje auto s pohonem všech kol. A drtivá většina ho ani nepoužívá pro provoz v terénu. Spíš jen po městě, aby si neodřeli nárazníky o obrubníky, pro pocit bezpečí a dobrého přehledu.

Jenže v té ohromné mase aut typu SUV (ať už malého typu B nebo většího typu C) se snad už nedá prakticky vyznat. Je jich tolik, že je třeba něčím novým zaujmout, aby si jej lidé všimli. A Kia Stonic zaujme. Ne ani tak pro svoje dvoubarevné provedení, ne ani tak pro nějaké jízdní výkony, podvozek apod. Nás zaujala pro svoji obyčejnost.

Taková normální

Tohle auto je pěkné ze všech stran. Je takové svalnaté, kompaktní (také patří k těm malým B-SUV) a elegantní. Přední maska je proti mnohým jiným modelům značky sportovní a dynamická. Srovnejte ji třeba s větším SUV Sportage a vyjde vám, že tohle je úplně jiná liga. Jasně, nejsou tu LED světla (budou až příští rok), nejsou tu designerské výstřelky.

Všechno originální se odehrává tak maximálně v možnosti si objednat za 5000 Kč dvojbarevné provedení. Černá, oranžová a zelená střecha budou v ČR republice od základu a k nim pak veselé barvy karoserie. Takže kdo chce, může si objednat slávistickou kombinaci, jiný dá přednost verzi „Dukla“, další bude fandit Bohemce. To je na každém zákazníkovi. Ti si budou moct nějaké ty barevné části dát i do interiéru.

Kia Stonic

Kia Stonic

FOTO: LL, Novinky

Interér může být také dvojbarevný

Interiér může být také dvojbarevný.

FOTO: LL, Novinky

Jenže pojďme se podívat na auto o délce 4140 mm tak nějak z dálky. Je to prostě takové příjemně obyčejné auto na vyšším podvozku (183 mm). Velký rozvor (2580 mm), krátké převisy a kabina nikterak vysoká. Není to krabice, jako je Kia Soul. Není to hatchback. Je to specifický model, který si nic nevymýšlí.

Ani uvnitř. Jednoduchá přístrojovka opět využívá osvědčené premisy. Většina věcí se ovládá tlačítky (dokonce i sedmipalcová navigace není dotyková), ale to přece není zapotřebí. Hlavně, že funguje, že se dá připojit mobil, že tu je USB. Jednoduché, funkční. Bravo!

Na závěr tohoto odstavce drobný poznatek – auto má tempomat, ale na displeji se po jeho nastavení jen objeví, že rychlost je navolena. Ale už ne jaká rychlost. Proč?

I napříč je zde na tuhle velikost auta překvapivě místo

I napříč je zde na tuhle velikost auta překvapivě celkem místo.

FOTO: LL, Novinky

Od litru

Technicky je podvozek opět klasický – přední náprava McPherson, zadní vlečné rameno s říčkou. Kola jsou buď patnáctipalcová nebo sedmnáctipalcová.

Pohled do tabulek ukazuje, že v nabídce jsou motory čtyři. Základ je atmosférický čtyřválec o objemu 1,25 l s výkonem 62 kW (84 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 122 Nm při 4000 ot/min. Pravděpodobně nejžádanějším v Čechách bude opět atmosférická čtrnáctistovka 74 kW (100 k) při 6000 ot./min a 133 Nm při 4000 ot/min.

Hlavní nevýhodou kufru je vysokánský práh

Hlavní nevýhodou kufru je vysokánský práh.

FOTO: LL, Novinky

Nad nimi pak figuruje přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI s výkonem 88 kW (120 k) při 6000 ot./min a točivým momentem 172 Nm při 1500 až 4000 ot./min. Pro zájemce o diesel je tu šestnáctistovka 81 kW (110 k) při 4000 ot./min a 260 Nm při 1500 až 2750 ot./min. My vyzkoušeli posledně dva jmenované.

Nafťák je utlumen tak akorát, že je slyšet, ale neotravuje. Jeho odpich je v mezích normy, i když je stále cítit, že euronormy ho škrtí pod krkem. Přesto objem a vysoký točivý moment jsou vyloženě cítit a s autem si rozuměly. Připomínáme, že auto mělo manuální šestistupňovou převodovku.

Tohle je dieselová varianta, ale ta asi tak žádaná nebude.

Tohle je dieselová varianta, ale ta asi tak žádaná nebude.

FOTO: LL, Novinky

To tříválec měl mnohem laxnější „tah na branku“ a bylo na něm cítit dvojí problém – dole chybí síla při náběhu turba, nahoře pak výkon z objemu válců. V testovacím autě pak byl cítit i kvůli vibracím v určité části spektra.

V rychlém testu jsme nevyzkoušeli vlastnosti v rychlých zatáčkách, utahání brzd apod. Ale na to se zaměříme v klasickém redakčním testu, který je naplánován na konec října (verze 1.4 MPI).

Maximálně půl miliónu

Kia Stonic se s evropskou prezentací v Berlíně začala prodávat i v ČR. První dealerská auta už míří na místo určení. Základní cena je 349 980 Kč (1.225 CVVT), nejvyšší 484 980 Kč (1.6 CRDi). Samozřejmě, že jsou tu i příplatky, ale jejich výše není nijak velká (viz těch 5000 Kč za dvojbarevné provedení).

Auto se bude vyrábět v Koreji, takže pokud si zákazník nekoupí skladový vůz, bude muset asi čekat standardních „korejských“ 4-5 měsíců. Kdo by chtěl něco jiného (třeba slabší litrový turbomotor s pětistupňovou převodovkou), tak si musí počkat do příštího roku. Elektrická nebo hybridní verze však nebude.