Aktuálně je v nabídce carsharingových společností 344 aut, meziročně o 130 více. Do konce roku by mohlo přibýt dalších sto vozů, řekl předseda Asociace českého carsharingu Stanislav Kutáček.

Uvedené číslo ale není konečné. Zahrnuje totiž pouze auta carsharingových společností, nikoliv vozy vlastněné soukromými majiteli, kteří je půjčují prostřednictvím mobilních aplikací, jako jsou SmileCar či HoppyGo. Spolu s nimi může být v Česku až 500 sdílených vozidel. Konkrétní čísla není jednoduché zjistit, protože část lidí, kteří auta půjčují, je zřejmě zaregistrována na více platformách.

Nejde proto jednoduše sečíst počty registrovaných účastníků jednotlivých poskytovatelů, uvedl Kutáček. Pokud bychom chtěli porovnat statistiku, tak u českých carsharingových společností bylo v roce 2013 pouhých 16 automobilů a o dva roky později už 213.

Zatím malý trh

Největší nárůst carsharingu nastal podle Kutáčka mezi lety 2009 a 2012. Lidí, kteří si dnes auta takto půjčují, jsou podle odhadů v Česku až čtyři tisíce. Jde tedy zatím o malý trh, který v současnosti ovládá čtveřice společností. Kromě Autonapůl jde o společnosti CAR4WAY, Ajo a emuj. Poslední firma se zaměřuje na půjčování elektromobilů.

Podle Kutáčka je otázkou času, kdy na český trh vstoupí silný mezinárodní hráč. V úvahu přichází americký Zipcar působící například v Německu a Rakousku, nebo německý Car2Go, který český trh dlouhodobě sleduje.