Někdo by si mohl myslet, že tohle je jen facelift, ale není to pravda. Tohle je komplet nové auto, které nabízí mnohem víc než stará generace. Třeba víc vysokopevnostní oceli, takže vlastně přeneseně nabízí méně kilogramů. V některých motorizacích až o 90 kg. Dál nabízí… No nabízí prostě ledacos nového.

Hranáč

Čtyři kruhy jsou pořád stejné. To, co je za nimi, je nové. Design auta je výrazně hranatější, ale stále sází na ty samé designerské triky, jako jakýkoli jiný vůz značky. Možná, že i když se přesunuje auto do víc drsňácké polohy, pořád mu chybí ta pravá invence. Už moc dlouho si hraje Audi na svou velkou tlamu. Ale jak jsme napsali už v úvodu – Audi nemůže šlápnout vedle, protože v tomhle jsou zákazníci příliš konzervativní.

Audi Q5 2.0 TDI 140 kW Sport

Audi Q5 2.0 TDI 140 kW Sport

FOTO: LL, Novinky

Nás zaujalo hned několik designérských řešení. Třeba zadní světla součástí zadního víka kufru. Po odklopení vynikne ohromná, ba gigantická šířka zadního podběhu, která zeje prázdnotou. U Opelu Insignia kombi ji kdysi doplnili jakousi nouzovou svítilnou. Tady nic.

Druhou designérskou zajímavostí je přehnutá přední kapota přes boky. Její odříznutí sahá vlastně až do boční linie.

Pohodlně

Prostorově je na tom nová Q5 o kousek lépe, než ta stará. Na zadních sedadlech je dostatek místa i pro velmi vysoké lidi. Zdá se nám, že dokonce i v příčném směru je víc místa. Ocenili jsme, že všechna sedadla byla pohodlná. Dokonce i to páté vzadu uprostřed nebylo jak trestná lavice, ale dá se na něm normálně sedět.

Pohodlná jsou jak přední...

Pohodlná jsou jak přední...

FOTO: LL, Novinky

... tak i zadní sedadla

... tak i zadní sedadla

FOTO: LL, Novinky

Samozřejmě, že ta přední jsou pohodlnější. Překvapivě jsou rozměrná jako na americky rozložité postavy. Přístrojovou desku vídáme i v dalších modelech. Vídáme detaily i celky, materiály i párování. Prostě tohle jsme už všechno někde viděli.

Třeba MMI systém a jeho ovládání dotykovou ploškou (přiznáme, že jsme jí za celou dobu nepřišli na chuť – je moc daleko od řidiče a lépe se tedy ovládá vícesměrným kolečkem). Nebo výdechy klimatizace, volant, virtuální kokpit… Všechno je sdílené a žádná originalita. Škoda. To třeba A8 nebo Q7 přístrojovky mají alespoň nějakou originální stopu. Tady není nic.

A ještě jednou pohodlně

Náš testovaný automobil měl vzduchové pérování. Na něm je jízda jak na obláčku, zvlášť v nastavení Comfort. I vyfrézovaná silnice byla najednou jen malý problém. Zkouška v nastavení sport ukázala, že se ten komfort změní jen minimálně. Stále auto žehlí cokoli pod koly extrémně jednoduše a přirozeně.

Rozdíl mezi off-road režimem...

Rozdíl mezi off-road režimem...

FOTO: LL, Novinky

... a sportovním režimem

... a sportovním režimem

FOTO: LL, Novinky

Je ovšem pravda, že hmotnost auta a ladně nastavené pružení trochu mají problémy v zatáčkách. Čekali jsme trochu víc „audi“, kdy se bude do zatáček hladověji vrhat.

Bohužel jsme museli vzpomenout dob už minulých, kdy vozy téhle značky držely stopu perfektně až k určité mezi, kterou nebylo lehké poznat. Tady to je podobné. Prudká zatáčka znamená příjemně vedenou stopu a najednou zásah stabilizačního systému, který v poslední chvíli zachrání auto před ustřelením. Jenže řidič před tím nic, ale vůbec nic neucítil. Žádný záchvěv ve volantu, od náprav – nic.

Přesto kdybychom si měli vybrat mezi čitelností v mezních situacích a pohodlím při standardní jízdě, všema deseti bychom byli pro ten komfort. Jen ten příplatek 55 800 Kč je krutý.

140 +7

Pod kapotou jsme měli turbodiesel o objemu dva litry s výkonem 140 kW. Ten je spojený se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Začneme jedinou malou vadou na kráse – tlačítko na řadicí páce P (tedy Parking) jde špatně zmáčknout, a kdyby to Audi vyřešilo trochu jinak, byl by to super. Ale to je jen opravdu maličká piha.

Převodovka řadí ideálně - ani moc brzo, ani moc pozdě. Perfektní sladění s motorem!

Převodovka řadí ideálně - ani moc brzo, ani moc pozdě. Perfektní sladění s motorem!

FOTO: LL, Novinky

Ten zbytek je super. To, že máme pod kapotou nafťák, jsme museli vyčíst z techničáku. Ano, tenhle motor je perfektně odhlučený. Navíc i v komfortním módu při prudkém sešlápnutí plynu agregát nepadá výrazně dolů a nechává se točit nad 4000 ot./min. Pěkně řízně a bez prodlev. Síla sice není nijak výbušná, ale k autu bohatě stačí.

Výborná je i spotřeba. Dlouhodobý průměr na počítači byl 8,0 l na 100 km. To není úplně málo, ale my zjistili, že tady asi hodně zapracovala pražská doprava. My jezdili klidněji (třeba i přes tunely) a v dolním extrému jsme se dostali na 6,5 l na 100 km, průměrně na 7,6 l na 100 km. Zdá se vám to hodně? Tak si vezměte, že agregát žene všechna kola a karoserii o pohotovostní hmotnosti 1845 kg. To je jiná perspektiva, že?

Audi Q5 2.0 TDI 140 kW Sport

Audi Q5 2.0 TDI 140 kW Sport

FOTO: LL, Novinky

Kdo na to má…

Základní cena Audi Q5 prostě pod jeden milión korun nejde. My měli auto ve výbavě Sport – to znamená 1 310 900 Kč. A k tomu výbavu za dalších, sedněte si, pevně se podržte, 419 200 Kč. Pecka, co? Ale mít ty peníze, tak bychom si řekli, že to za to stojí. Sice bychom asi preferovali spíš adaptivní tempomat před virtuálním kokpitem apod., ale kdo má peníze, neprohloupí. Určitě je nám tohle auto příjemnější než přerostlé Audi Q7 nebo sražené Audi Q3. Tohle je za ty peníze tak akorát.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1968 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:140 kW
Max. točivý moment:400 Nm
0–100 km/h:7,9 s 
Nejvyšší rychlost:218 km/h
Průměrná spotřeba:4,9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1 845 kg
Poháněná náprava:pohon všech kol
Cena základní verze:1 071 900 Kč
Cena s testovanou motorizací a výbavou Sport: 1 310 900 Kč