Současné testování autonomních vozidel ve světě je tak trochu na štíru se zákony všech států, kde se vozy pohybují. Auta samotná mají sice speciální výjimky, musí být pod přísnou kontrolou dvou techniků v každý okamžik své jízdy, ale definovaná místa jejich provozu prakticky nejsou. A to je problém pro pojišťovny i pro samotné automobilky, které vozy s autonomním řízením vyvíjejí.

O tematice autonomních vozidel jsme v poslední době psali:
Hippie ponorka pro 21. století jezdí sama, na elektřinu zvládne 600 km
Dnes narozené děti nebudou nikdy řídit auto, předpovídá expert na robotiku
Mercedes dostal povolení testovat samořiditelná auta v provozu
Většina Čechů by nechtěla samořiditelné auto
Velká Británie se chce stát lídrem v samořiditelných autech. Investuje 12 miliard

Vláda USA tak udělala jako první velký krok k tomu, aby se tato země stala skutečným lídrem na poli autonomních vozidel. V jednom z posledních zákonů, který vláda pod vedením Baracka Obamy vydala, je deset míst, kde se mohou vozy testovat. Jde například o současného lídra na poli automatického řízení –  michiganské Americké centrum pro dopravu (ACM).

Zároveň vyšla i nařízení, že do roku 2021 budou muset mít v sobě všechna nová vozidla zabudovaný komunikační prostředek tzv.  vozidlo-vozidlo (V2V), který bude přenášet informace o všem důležitém, co se děje.

Například při nouzovém brzdění jednoho auta o něm budou vědět všechny vozy kolem v řádu milisekund a budou na to moci reagovat. A právě komunikace V2V je jednou z klíčových vlastností automobilů se samočinným řízením. Takže je nasnadě, že právě testovací centra budou tuto novinku vyvíjet a testovat.

USA o parník vepředu

Americké zákonodárství je v oblasti vývoje autonomních vozidel o ohromný kus vepředu před zbytkem světa. Některé státy USA už samostatně vyhlásily lokace pro vývoj a testování aut. Vytvořily legislativu, která takový vývoj umožní, zároveň podmínky, testovací centra a mnohamiliónovými dotacemi podporují tuto technologii.

Zbytek světa zatím jen přihlíží. Nejblíže jsou asi ve Velké Británii a Německu, kde už jsou definována místa kolem Mnichova nebo Stuttgartu, kde může BMW či Mercedes-Benz své vozy testovat.

Ale stále chybí legislativa národní, nadnárodní a komplexní diskuse odborných kruhů na dané téma. To, že vláda České republiky v dané problematice neudělala zatím ani krok, nemusíme asi ani připomínat.