Saab vytvořil před lety dvě divize – leteckou a automobilovou. V roce 1990 tu automobilovou koupil General Motors a nelze nevidět, že od té doby to šlo s touto značkou prudce dolů. Pak se snažilo zachránit firmu několik firem, mezi nimi i SPyker, kterému se ale nákup švédské značky stal osudným.

To, co se stalo pak, je takovou typickou ukázkou porcování potápějící se firmy. Jednu část – práva na Saab 9-3 s technologii k výrobě si koupila National Electric Vehicle Sweden (NEVS) ve spolupráci s čínskou Panda New Energy a chtějí vůz představit příští rok jako elektromobil.

Saab 9-3 Aero (2014)

Saab 9-3 Aero (2014)

FOTO: Saab

Práva na jméno Saab a jeho výrobky má ale turecká vláda a chce pod tímto jménem produkovat vlastní vozy.

Jenže je tu ještě Saab Group, firma, která vyrábí známé stíhačky, které chrání i náš stát. Firma, která však vyrábí i špičkovou avioniku a leteckou elektroniku. Ta však nemusí být využitelná jen v letadlech. Například v Gripenu E bude použit nový supermoderní galium-nitridový radar, který má proti konvenčnímu radaru malé rozměry a přitom toho mnohem víc vidí.

A lidi ze Saab Group napadlo, proč tyhle zkušenosti s lokací cizích strojů nevyužít i na silnicích. Vždyť to nejdůležitější, co budoucí auta potřebují, je dokonalý skener situace kolem autonomních vozů. A co je nejdůležitější – nový radar dokáže přenášet data přes 5G síť. Také funkce elektroniky pro ovládání letadel nebo zbraní mohou být jednoduše předělány na automobilový svět a implementovány třeba do mobilů.

Pro švédské noviny SvD Naringsliv řekl šéf saabu Hakan Buskhe: „Na jaře roku 2017 vytvoříme novou společnost, která se soustředí na automobily. Zároveň začneme komunikovat s mnohými společnostmi, abychom se zaměřili především na evropský automobilový průmysl.”