Nový elektromobil byl představen jako koncept, navržený a připravený ve spolupráci soukromé firmy RWTH Aachen a Německé pošty. Jenže ten koncept, který vyzkoušeli na padesáti testovacích vozidlech, se ukázal jako neskutečně kvalitní.

V dubnu tohoto roku tak Deutsche Post převzala kontrolní balík akcií firmy, kterou založila univerzita RWTH Aachen a začala s výrobou pro vlastní potřebu. Nyní už nahradila tisícovku aut a postupně navyšuje produkci na 5000 kusů ročně. Informace o tom, že bude auta nabízet třetím stranám, pak vhodila bombu mezi tradiční výrobce aut. Třeba Volkswagen si uvědomil, jaký byznys mu utíká.

Streetscooter

Streetscooter

FOTO: Deutsche Post

Streetscooter

Streetscooter

FOTO: Deutsche Post

Předseda představenstva koncernu Volkswagen Matthias Müller se vyjádřil v tom smyslu, že „je hodně naštvaný“. Prý nechápe, proč se Německá pošta neobrátila na jeho značku, když hledala vhodný model. Doufá prý, že se mu ještě podaří strčit nohu do zavírajících se dveří.

Hodně podobně zaznívají hlasy i z ostatních automobilek. Nahnáno má třeba Renault, který nabízí hromady elektromobilů, ale je mu jasné, že zakázka u Deutsche Post by mu zdvojnásobila dosavadní prodeje těchto aut. A budoucí nabídka streetscooterů by mohla ještě další prodeje vozů, jako je Renault Kangoo Z.E., výrazně ohrozit.

Streetscooter – pracovní ideál

Proč je tohle ošklivé auto tak zajímavé? Má to hned několik důvodů. Pod kapotou je elektromotor s výkonem 30 kW (případně 45 kW), který nabízí maximální rychlost 85 km/h. Dojezd auta s Li-On akumulátory o kapacitě 20,4 kWh je asi 80 km.

Prý by auto zvládlo i víc, ale jde o reálnou vzdálenost, protože poštovní vozy často zastavují, což spotřebovává více energie. Dobití na 80 % kapacity baterie trvá čtyři hodiny, sedm hodin pak dobití do plna.

Streetscooter

Streetscooter

FOTO: Deutsche Post

Vůz je extrémně jednoduchý a lehký (váží 1495 kg). Už vývoj určil, že cena by měla být asi 5000 eur (asi 135 000 Kč).

Všechno na voze bylo navrženo na extrémní zátěž. Počítalo se s životností 16 let při provozu šest dní v týdnu, 10 hodin denně. Je to pracovní nástroj. Podle toho tedy i vypadá.

Nehledí se na nějakou krásu, ale na to, aby auto vydrželo, aby bylo robustní, nerozbitné. Třeba dveře byly počítány na 200 otevření a zavření denně. Navíc i úpravy pro specifické požadavky jsou tu extrémně jednoduché. Prostě ideální stroj pro skutečnou práci za vynikající peníze.