Je to neekonomické. To je ten hlavní důvod, který nutí automobilky přemýšlet o ústupu tradičně oblíbených naftových agregátů. Ty jsou totiž neekologické a jejich vývoj, ale i provoz se už nevyplácí. Jsou tedy drahé a automobilky už je nechtějí dotovat. Navíc není jisté, jestli by se vešly se svými emisemi do stále přísnějších regulativů Evropské unie.

Emisní limity sice počítají až s pouhými 80 g/km NOx (oxidy dusíku, které jsou problémem nedokonalého hoření při vysokých teplotách, tedy hlavně u naftových motorů), automobilkám se podařilo vyjednat překlenovací úlevy až na 168 g/km NOx. Jenže tato překlenovací doba skončí v roce 2020 a pak už bude Evropská komise tvrdě vyžadovat nízké hodnoty podle Euro 7.

Elektromobil Renault Zoe

Renault přitom má s elektromobily špatnou zkušenost. Už jednou se snažil je na trzích protlačit, ale nikdo je nekupoval. A tak je musel potichu stáhnout z nabídky. Na obrázku je jeden z nich - elektromobil Renault Zoe.

FOTO: Renault

A to už nebude legrace. Navíc do toho vstoupí nové regule měření emisí, které už nebudou tak jako dnes měřeny v laboratorních podmínkách, ale v reálném provozu. A už dávno všichni ví, že laboratorní testy jsou k motorům dost milosrdné. Mají až o třetinu, nebo dokonce polovinu nižší hodnoty, které auta pak vypouštějí ve skutečném provozu.

Naftový renault jen pro bohaté

Renault tak plánuje, že do roku 2020 zruší úplně naftové agregáty pro všechny vozy malých kategorií (asi do velikosti modelu Clia) a u větších aut pak budou v nabídce jen v luxusních výbavách, kde si za ně zákazníci pořádně zaplatí. Samozřejmě, že jsou auta, kde se jich vzdát nebude tak snadné. Dodávky nebo velká MPV prostě s naftovým motorem jedou lépe, takže jejich produkce se nemůže zastavit okamžitě. Přesto je chce Renault pomalu utlumovat.

Není sám

Ale Renault v tom není sám. V průběhu posledních měsíců jsme podobné zprávy, i když ne tak radikální, slyšeli z mnoha značek. Samozřejmě to byl Volkswagen, který přemýšlí, jestli jeho kauzou Dieselgate zprofanované naftové agregáty vůbec dál vyvíjet a nabízet. Například část koncernu – značka Audi – už oznámila, že její budoucnost bude elektrická. [celá zpráva]

Volvo bude sázet také na elektřinu, Toyota už potichu začala od dieselů ustupovat a soustředí se na hybridní techniku. Peugeot nedávno přiznal, že jeho cesta hybridních motorů, kde ovšem spojoval elektromotor s naftovým agregátem, byla slepá a už v tom pokračovat nebude. A tak bychom mohli pokračovat dál a dál.

Jsou ovšem značky, které sice věří elektřině, ale hodlají ji získat trochu jinak. Třeba japonské firmy Honda nebo Toyota už před nějakou dobou představily první zvláštní sériová auta, která elektřinu vyrábí reakcí vodíku a kyslíku ve speciálních palivových článcích.

Toyota Mirai

Toyota Mirai - první sériové auto na vodík

FOTO: Toyota