Filtr pevných částic slouží ke snížení emisí u dieselových motorů – zachytává částice nespálených sazí, které jsou obsaženy ve výfukových plynech. Poprvé jej do sériové výroby uvedl Mercedes v polovině osmdesátých let, kvůli malé spolehlivosti od svého záměru velice rychle upustil. Většího rozšíření se tak filtry pevných částic dočkaly od roku 2000, kdy jej Peugeot dal do modelu 607 2.2 HDi.

Jako první dostane GPF (Gasoline Particulate Filters) Volkswagen Tiguan s motorem 1.4 TSI a Audi A5 (2.0 TFSI), stane se tak už v červnu příštího roku. Později přibydou další modely, včetně těch z mladoboleslavské Škody Auto.

Volkswagen tvrdí, že díky GPF se emise pevných částic u přímovstřikových benzínových motorů sníží o 90 procent. V roce 2022 chce koncern Volkswagen prodávat sedm miliónů automobilů s GPF. A stejné řešení přinesou i další automobilky, na obdobném filtru pracuje kupříkladu koncern Daimler.

V nedaleké budoucnosti budou mít také všechny naftové motory od Volkswagenu systém selektivní-katalytické redukce, tedy vstřikování močoviny pro snížení NOx.