Motor s rotačním pístem – známý Wankelův motor – agregát milovaný i zatracovaný. Pro jeho extrémně vysoké emise (spotřeba benzínu i oleje byla pověstná) byla tato technika s rotačním trojúhelníkovým pístem zapovězena a stažena z výroby v roce 2012. Bez náhrady. Ale už tehdy se proslýchalo, že tak revoluční a fantastický motor přece není možné nechat zahynout. Uběhl rok a Mazda přiznala, že na novém motoru pracuje. Ale vyřešit všechny ty problémy je extrémně těžké.

Nyní se tedy zdá, že snaha je završena. Týden před uvedením dokumentů k americkému patentovému úřadu, podala Mazda tamtéž několik dílčích žádostí o ochrannou známku. Například o homogenní plnění spalovací komory HCCI. Tuhle techniku samozřejmě známe z naftových agregátů, ale poprvé se podívá i sem. Samozřejmě s výraznou úpravou.

Vzhůru nohama

A co je tedy na motoru nové? Především to, že je zcela obrácen. Dosud měl Wankel výfuk ve spodní části a sání v horní. Jenže to je nevhodné řešení kvůli umístění turbodmychadla. Wankelův motor tímto přehozením výrazně zkrátil výfukové potrubí (na rozdíl od klasického spalovacího motoru to tady nevadí, naopak), zato prodloužil sání, kam se konečně pořádně vešly všechny komponenty pro přeplňování.

Patent nového Wankel motoru

Patent nového Wankelova motoru

FOTO: Mazda/Autoblog

Bohužel z patentových nákresů uniká to nejdůležitější. Jak se podařilo technikům dostatečně utěsnit píst ve tvaru sférického trojúhelníku, což byl ten nejzávažnější problém dosavadních vyrobených verzí. Ale čas na doladění Mazda ještě má. Oficiálně nic nepotvrdila, neřekla žádný termín a jediný příslib do budoucna byl koncept čtyřdveřového kupé RX-Vision, který prý měl pod kapotou wankel, ale jakého typu a jakých parametrů, to nikdo nespecifikoval. [celá zpráva]

Mazda RX-Vision

Mazda RX-Vision

FOTO: Mazda

Zdroje dobře informované (britský Autocar, evropský Automotive News Europe nebo americký Autoblog) však přisuzují nové jednotce opravdu zajímavé parametry. Z šestnáctistovky s přeplňováním by Mazda měla snadno vymáčknout vysokootáčkových 300 kW (asi 400 koní). Dál prý ale není snaha jít, protože nový motor bude extrémně kompaktní a lehký, takže autu i těch 400 koní bude stačit na supersportovní vlastnosti.