Německá firma Bosch byla zodpovědná za software, který používaly řídicí jednotky TDI motorů řady EA189. Ta část kódu, která zjistila, že na autě probíhá normované měření spotřeby (nejde tedy o žádné zařízení, jak píší některá média) a přizpůsobí se tomu, byla Boschem údajně dodána pouze pro testovací účely.

Je to podvod, nebo jde pouze o maximální využití možností, které dává metodika dvacet let starého měřicího cyklu?

Bosch koncern Volkswagen varoval, že použití této části programu by mohlo být nelegální. To bylo údajně už v roce 2007, tedy v době, kdy se nová generace TDI motorů vyvíjela. Jde o naftové motory plnící normy Euro 5 a Euro 5+; koncern je vyráběl mezi léty 2009 a 2014.

Podle deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung přišlo údajně další varování v roce 2011, přímo od jednoho z inženýrů Volkswagenu.