Když vedle nové generace Superbu Combi postavíte druhou generaci, vypadá samozřejmě zastarale, jakkoliv jeho nadčasový, lehce konzervativní design nezklame ani dnes.

Proti třetí, moderně střižené generaci, je ale „dvojka” bez šance - ostře řezané světlomety, svalnaté boky, výrazná zadní světla a další detaily, které třetí generaci vtisknul tým šéfdesignéra Jozefa Kabaně, se značně povedly v liftbacku i v kombi. U druhé generace bychom z hlediska designu jednoduše volili kombi, u „trojky” by rozhodování bylo těžší. Alespoň podle našeho názoru vypadá méně praktická karosářská varianta ještě elegantněji než kombi.

Zajímavé je, že když se podíváte na boční profil, je třeba linie oken zcela stejná; velice dobře to je vidět na zakončení C sloupku. Podobná je střešní anténa, stejná je třeba i výplň pátých dveří - u obou superbů chybí „vybrání” vnitřního prostoru pátých dveří pro lepší zavření.

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Na druhou stranu, obě zkoumané verze měly elektrické zavírání/otevírání; zajímavé je, že v druhé generaci máte - vcelku zbytečně - plastovou „tyčku” na ruční zavírání.

U třetí generace je pouze zaslepená krytka připravená pro verze bez elektrického otevírání pátých dveří. Ale to je pouze detail.

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Designu pomohlo vcelku výrazné zkrácení předního převisu (958 vs. 897 mm), v případě zadního jej má nový model o zanedbatelné 4 mm větší než dříve (1114 a 1118 mm).

Součinitel odporu vzduchu se příliš neměnil - vyjma ekologických verzí GreenLine je to v závislosti na motorizaci 0,29 - 0,30 u starší generace a 0,28 - 0,31 u nové.

Interiér je výrazně širší u nové generace

V interiéru jsme zjistili jednu zajímavost - místo pro hlavu vpředu je proti Superbu Combi druhé generace o pár milimetrů nižší (konkrétně o 6 mm, 1001 vs. nynějších 995 mm), zato vzadu je ho více o 15 mm (986 vs. 1001 mm).

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Nový Superb Combi, postavený na modulární platformě MQB (minulá generace vycházela z octavie/golfu), má rozvor prodloužený o 80 mm na 2841 mm, současně vzrostl rozchod kol na 1584 mm vpředu a 1572 mm vzadu.

Řidič a spolujezdec vpředu mají v nové verzi vozu k dispozici o 39 mm více místa do šířky ve výši loktů, než dosud – úzký interiér byl jedním z mála prostorových nedostatků superbu druhé generace. To už nyní neplatí.

Automobilka uvádí šířku vozu (bez zpětných zrcátek) 1864 mm, což je o 47 mm více. Úměrně tomu je větší i šířka se započtením zpětných zrcátek (u nové generace o dost hranatějších a podle nás i hezčích) - 2009 mm u minulé generace, 2031 mm u nové.

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

U nového superbu jsou zadní sedačky ukotveny blíže k podlaze

Oficiální homologační údaje potvrzují i měření šířky interiéru ve výši loktů. Vpředu nabízí druhá generace Škody Superb Combi 1468 mm, nejnovější pak 1507 mm. Vzadu je situace obdobná - 1451 vs. 1520 mm.

Když si sednete na zadní sedadla, máte v novém voze i více místa pro hlavu. Vzpřímené sezení není problém ani pro pasažéry s výškou kolem 185 cm, a to ještě mají před koleny spoustu volného místa. To ve druhé generaci byste se s touto tělesnou výškou už dotýkali čalounění stropu.

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Vysvětlení je prosté - ukotvení zadních sedadel je vzadu nižší - od podlahy po hranu sedáku jsme naměřili 36 centimetrů ve druhé generaci, nová má sedadla o 4 centimetry níže k podlaze.

Vyšší posezení vzadu je pro mnohé lidi příjemnější, někdo dá zase přednost většímu prostoru nad hlavou, jenž nabízí Superb III. Míra sedáku je u druhé generace o centimetr delší než u Superbu III (46 centimetrů).

Kufr nabízí 660 litrů, rekord ve střední třídě

Objem zavazadlového prostoru vzrostl proti minulé generaci o 27 litrů na 660 litrů. Šířka je u obou generací na milimetr stejná - 1010 mm. Na délku v části pro zavazadla je ale větší aktuální superb - o docela podstatných 82 mm - 1140 mm.

Obě verze mají těsně za zadními sedačkami příčnou výztuhu karoserie, ta v nové generaci je ale o dost masivnější (naměřili jsme 6 centimetrů na délku, šířka je pochopitelně přes celý zavazadelník).

Oba superby ale trpí drobným neduhem - zadní sedačky nejdou sklopit do roviny, u nové verze je ale sklápění jednodušší - stejně jako v octavii na to máte dvě tlačítka přímo v zavazadlovém prostoru.

Pro majitele přívěsných vozíků je u třetí generace obrovskou výhodou nové tažné zařízení, odjistitelné páčkou a jednoduchým pohybem nohy - dříve jste se museli špinit při ne zcela triviálním nasazování „koule”.

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

Škoda Superb Combi druhé a třetí generace

FOTO: Martin Žemlička, Novinky

Škoda do výsledných 660 litrů započítává - stejně jako u druhé generace - i prostor pro rezervní kolo, který jinak „sebere” cca 25 litrů objemu.

Se sklopenými zadními sedadly má zavazadlový prostor objem téměř dvou kubíků – 1950 litrů (dříve 1865 litrů).

Nový Superb Combi bezpochyby dospěl. Ovšem kromě větší šířky vám minulá generace udělá z hlediska prostornosti pro posádku a náklad velice podobnou službu.