Rady, jak cestovat bezpečněji, nejsou vůbec složité, ne každý se jimi ale řídí. Základem je správný posaz za volantem. „Rozhodně nedoporučuji extrémní pozice, ať už moc blízko u volantu, nebo naopak hodně daleko. Správné není ani ležení za volantem, řidič by měl vždy sedět vzpřímeně,“ uvedl Petr Kraus, vedoucí týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti v mladoboleslavské automobilce.

Jaká je ideální poloha? Řidič při ní má lehce pokrčené ruce i nohy - při plně sešlápnutých pedálech. U natažených končetin se při nárazu zvyšuje riziko torzních a tříštivých zlomenin.

„Je žádoucí, aby do airbagu při případném nárazu směřovala hlava, nikoliv hrudník. Platí, že nejprve se nastavuje volant a podle něj potom sedadlo,“ říká Kraus. Řidič by měl sedět tak vysoko, aby mu mezi stropem a hlavou zbylo místo na pěst. Důležitou roli hraje i nastavení výšky horního uchycení bezpečnostního pásu. To by mělo být spíš níže než výše, aby pás šel přes rameno, nikoliv kolem krku.

Nastavte si správně opěrku hlavy

Nepodceňujete ani opěrky hlavy, pokud budou nízko nebo naopak nesmyslně vysoko, neochrání při dopravní nehodě krční páteř. „Vrchní hrana opěrky proto má být po nastavení sedačky ve výši temene hlavy nebo lehce nad ním. Opěrka by také měla být co nejblíže hlavě, aby dráha, na níž hlava zrychluje před nárazem do opěrky, byla co nejkratší,” uvádí Škoda.

Správné držení volantu je v poloze „tři čtvrtě na tři”. Všimněte si, že moderátor jej na začátku instruktážního filmu drží špatně - v dříve „vyučované” poloze „za deset minut dvě”.

V pětiminutovém videu, kterým chce Škoda přispět svou troškou k bezpečnosti na silnicích, se dozvíte i jak správně umístit zavazadla, nebo jak správně převážet nejmenší pasažéry.