Toto pětimístné auto nižší střední třídy jde ve šlépějích svých firemních luxusních sourozenců Avantime a Vel Satis a zhodnocuje avantgardní tvarové prvky, jež vycházejí z nápadů v posledním desetiletí promítnutých do studií renaultů budoucnosti. Přehlédnout však nelze ani výborné jízdní vlastnosti vozu a vysokou bezpečnostní úroveň, která byla korunována nejvyšším ziskem pěti hvězdiček od evropského konsorcia Euro NCAP v nedávných nárazových testech. To je významné vysvědčení pro tento výrazný, kompaktní a dynamický automobil.

S nevelkou ztrátou za tímto renaultem skončila pětimístná Mazda 6. Ta se objevila ve střední třídě hned ve třech podobách - jako čtyřdveřový sedan, pětidveřový hatchback a pětidveřové kombi, jejichž výrazným pojítkem je sportovní, dynamický náboj. Ohlašuje zároveň návrat k přitažlivému designu, jímž Mazda udivovala motoristickou veřejnost ještě v první polovině předchozího desetiletí.

Že tato modelová stylová řada zapůsobila, o tom svědčí hned několik dalších národních titulů Auto roku 2003, udělených na základě rozhodování odborných novinářských porot například u nás, ve Skotsku a Irsku.

Třetím v evropském hodnocení auta roku se stal Citroën C3. Moderní vůz, který svým tvarem signalizuje, že chce navázat na originální tvarosloví, kterým si citroëny v minulosti dokázaly získat nemálo příznivců.

Citroën C3, jak tomu vše na svědčuje, se stává miláčkem a sklízí řadu dalších mezinárodních ocenění. Autem roku 2003 byl vyhlášen třeba v Dánsku, v Itálii, v Chorvatsku a Nizozemsku, a to nehovořím o celé plejádě ocenění laické veřejnosti prostřednictvím médií. Mezi nejčastěji uváděnými přednostmi jsou neotřelý design, velkoryse řešený vnitřní prostor, vysoká míra bezpečnosti, výborné jízdní vlastnosti a nízká spotřeba.

Doslova šok způsobil Citroën C3 v Japonsku, kde se stal nejúspěšnějším autem z dovozu. Jedná se o vůbec první takový úspěch francouzské automobilky v zemi vycházejícího slunce. "Cé trojka" tam s náskokem vyhrála před VW Polo, Mini a Mercedesem třídy E. Mimochodem japonským autem roku se stala nová Honda Accord.

Čtvrtou příčku v Evropě obsadila Honda Jazz. Je to jeden z nejzdařilejších malých vozů s prvky víceúčelového vozu MPV, který se pyšní až neuvěřitelnou vnitřní proměnlivostí interiéru. Na našem trhu se zatím příliš neprosadil, neboť tomu donedávna bránila vysoká zaváděcí cena: pro základní verzi S 422 500 Kč, pro bohatší LS 472 500 Kč.

Na nový Ford Fiesta, který obsadil pátou příčku, se čekalo hodně dlouho. S ním s nevelkým zpožděním přispěchala na trh jeho modifikace - víceúčelový Fusion se zvýšeným podvozkem, zaměřený především na relaxaci mladých aktivních lidí z měst.

A zbylé dva finálové modely - šestý Opel Vectra a sedmý Mercedes-Benz třídy E? Jednou jejich společnou mimořádnou vlastností je vysoká technická úroveň s úctyhodnou mírou využití špičkových technologií. U vectry to je např. interaktivní podvozek IDS, do kterého je začleněn sofistikovaný špičkový elektronický stabilizační systém ESP Plus. U "éčka" uvádím za všechny elektronický systém brzd Sensotronic, poprvé uplatněný v roadsteru M-B SL 500 a pracující na základě činnosti počítače s vysokou rychlostí a přesností.

Ceny finalistů ankety evropské Auto roku 2003 na našem trhu začínají: u Renaultu Mégane II na 405 000 Kč, u Mazdy 6 na 619 900 Kč, u Citroënu C3 na 290 500 Kč, u Hondy Jazz (nyní pouze ve verzi LS) na 399 000 Kč, u Fordu Fiesta na 286 400 Kč, u Opelu Vectra na 599 900 Kč a u Mercedesu třídy E na 1 170 000 Kč.

Do finále evropského Auta roku 2003 se nedostaly např. takové modely jako Audi A8, Honda CR-V, Mercedes-Benz CLK, Nissan Primera, Renault Vel Satis, Škoda Superb, Toyota Corolla či VW Phaeton.

A tečku za tímto ohlédnutím udělejme výsledky volby deseti nejkrásnějších aut světa. O ní se v Itálii pravidelně starají známí designéři, architekti, malíři a další umělci. V jednotlivých kategoriích, představovaných nejen sériově vyráběnými vozy, ale i nejpřitažlivějšími studiemi aut budoucnosti, zvítězily Citroën C3, Renault Mégane II, Mercedes-Benz třídy E, Bentley Arnage T, kabriolet MG TF, Ferrari 575M Maranello, Volvo XC90, Alfa Romeo Brera v podání studia ItalDesign a Novanta-Saab od Bertoneho.