Hlavní obsah

Jak řídit na závodním okruhu, radí rallye jezdec Jan Černý

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Zajeli jsme na závodní okruh Sosnová u České Lípy. Zajímalo nás, jak moc se bude lišit čas profesionálního rallye jezdce a nadšeného řidiče bez závodních zkušeností. A o kolik se dá zlepšit výsledný čas, když se vám pár desítek minut věnuje profesionální jezdec.

Redaktor Novinek na okruhu závodil proti rally jezdci ČernémuVideo: Novinky

 
Článek

Když jsem několik týdnů před dnem D zajišťoval závodní okruh, přiměřené rychlý automobil, rallye jezdce a kameramana, měl jsem v hlavě dva cíle. Ukázat, o kolik bude závodní jezdec rychlejší než běžný smrtelník a pak ukázat, o kolik se dá zlepšit čas, když se někdo fundovaný podívá, jak řídíte a řekne vám, co děláte dobře a kde jsou naopak vaše slabiny.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Efektní, nicméně pomalý styl

Na zdejší technickou trať jsme si vybrali Peugeot 208 GTi, povedený malý hot hatch. Celé tři hodiny, které jsme v Sosnové v až příliš horkém srpnovém odpoledni strávili natáčením, Jan Černý neztrácel úsměv, ochotně sedal za volant, citlivě radil a vůbec se choval navýsost sympaticky bez známky povýšenosti.

Poprvé tento 24letý jezdec startoval ve svých sedmnácti, o čtyři roky později už jel svou první světovou rally. Černý je v kategorii 2WD Mistrem Evropy pro rok 2012, zároveň je tento vítěz ankety FIA Talent roku, ve stejné kategorii Mistrem ČR (2012 a 2013). Jezdit tedy rozhodně umí a je velmi pravděpodobné, že o něm v budoucnu ještě uslyšíme.

Několik rad, jak řídit na okruhu od Jana Černého
1) Snažte se o plynulou, přiměřeně agresivní jízdu. Čím víc "závodíte", tím vaše jízda není rychlejší.
2) Před zatáčkou jednou zabrzděte (s koly rovně), neškubejte volantem, zatáčejte rázně.
3) Brzděte co nejkratší čas, ale ne tak, abyste měli blokovaná kola.
4) Využívejte celou šířku závodní trati.

Konečný rozdíl: dvě a půl vteřiny

Zajímavé je, že zatímco Jan Černý jezdil všechna kola víceméně ve stejném čase (okolo 55 sekund), já jsem měl první měřené kolo za rovnou jednu minutu a 55 setin. Každá další kola znamenala zlepšení, nejlepších časů dosáhnete, když zapomenete na to, že závodíte a pojedete co nejvíce plynule. Výsledný čas se podařilo stáhnout na 00:57:57, rozdíl tedy činil zhruba dvě a půl vteřiny.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Přední pneumatiky byly po bezmála třech hodinách na okruhu na vyhození.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám