Sledování pozornosti řidiče je v podobě, v jaké ho známe z dnešních automobilů, sice chvályhodné, nicméně v současném provedení primitivní a z hlediska funkčnosti zbytečné zařízení. Technicky jde pouze o analyzování pohybů volantu a hledání pohybů typických pro unavené řidiče. V praxi systémy koncernu Volkswagen nefungují, lepší je se spolehnout na vlastní hlavu. O něco lepší jsou systémy od Hondy a Mercedesu (ty sledují celkem 70 parametrů).

Volvo to hodlá řešit jinak, mnohem sofistikovaněji. Jaký je princip? Senzor ve spolupráci s příslušným softwarovým vybavením dokáže sledovat, jakým směrem se řidič dívá, v jakém směru a úhlu má nakloněnu hlavu, nebo dokonce jak moc má otevřené oči. Základem je malá dioda, která pomocí infračerveného záření (tedy elektromagnetického vlnění) sleduje různé body obličeje řidiče. Záření je samozřejmě mimo rozsah zachytitelný lidským okem, řidič by tak o svém „sledování” neměl vědět.

Neopustíte pruh a nenabouráte do auta před vámi

Pokud se řidiči zavírají oči, systém jej vzbudí. Možností, jak ho probrat, je vícero – akusticky či vibracemi do volantu, nabízí se i možnost rozsvícení vnitřního osvětlení, případně kombinace více variant. Systém od Volva, který se v současné době testuje, dále zajišťuje, aby automobil neopustil svůj jízdní pruh nebo se příliš nepřiblížil k automobilu před sebou – to ale není nic nového, takové systémy už existují v současných sériových automobilech několik let.