Golf Variant TGI BlueMotion má zážehový čtyřválec 1,4 litru o výkonu 81 kW/110 k. Na výběr mají zákazníci dva typy převodovek: šestistupňovou mechanickou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.

Tlakové nádrže jsou uloženy pod podlahou v zadní části vozidla, jejich kapacita činí 15 kg stlačeného zemního plynu. Výrobce udává průměrnou spotřebu 3,5 kg CNG na 100 kilometrů, dojezd čistě na CNG tedy činí zhruba 430 km. Auto může jet i klasicky na benzín, nádrž má standardní kapacitu současného golfu, tj. 50 litrů.

Porovnání s TDI

Při jízdě na stlačený zemní plyn jsou náklady při průměrné ceně 25,50 Kč/kg přibližně 90 korun na sto ujetých kilometrů. Jeden kilometr tak přijde na devadesát haléřů. Pro porovnání u motoru 1.6 TDI (77 kW/105k), který přijde v případě golfu kombi a totožné výbavy Trendline na 452 900 korun (o 16 tisíc levněji než verze TGI), činí průměrná spotřeba 3,9 litru nafty na sto ujetých kilometrů. Při současné ceně 36 korun za litr vyjde 100 ujetých kilometrů na 140 korun, tj. jeden kilometr stojí 1,40 Kč. Rozdíl pak činí padesát haléřů na kilometr ve prospěch CNG.

Čistě matematicky se vám pořízení CNG proti TDI v případě popisovaného modelu začne vyplácet po ujetí 17 777 kilometrů. V potaz je ale třeba brát odlišný výkon i průběh točivého momentu obou motorů a samozřejmě i reálnou spotřebu paliva (výše uvedený výpočet vychází z normované spotřeby).

VW Golf Variant TGI

VW Golf Variant TGI

FOTO: VW

Nevýhodou CNG je malá síť čerpacích stanic, jakkoliv se jejich číslo neustále zvětšuje. V Česku je aktuálně 52 veřejných plnicích stanic. V Evropě je celkem 4000 stanic na CNG plnění automobilů, nejvíce je jich v Německu a v Itálii (v každé zemi cca 900).

Pohon na zemní plyn přímo z výroby nabízí u některých modelů Mercedes-Benz, Opel a Fiat. Škoda prodává CNG verzi malého citiga, letos v květnu dorazí i octavia.