Samotnému vývoji moderního automobilu předcházejí důkladné tržní analýzy, tisíce hodin jednání a plánování. Ne vždy se ale splní přání majitelů a akcionářů konkrétních automobilek a namísto standardního šesti- až osmiletého cyklu výroby a následného výdělku tratí automobilka i statisíce korun na každém prodaném kusu. Analytici z Bernstein Research si dali tu práci a spočítali, která auta byla komerčně nejméně úspěšná.

Absolutním rekordmanem je Smart ForTwo, model původně hodinářské firmy Swatch, později převzatý pod křídla koncernu Daimler. Automobil se vyráběl v letech 1997-2006 a firma na každém prodaném kusu tratila přibližně 120 tisíc korun. Celkové ztráty dvoumístného smartu, pro nějž se musela vyvinout nová platforma a postavit továrna, dosáhly 85 miliard korun.

Facelift Fiatu Stilo

Facelift Fiatu Stilo

FOTO: Fiat

Strašlivě krvácel i Fiat s modelem Stilo (2001–2009). Tento pokus o italský VW Golf se příliš nepovedl – podprůměrné jízdní vlastnosti i podivný vzhled mnoho klientů do autosalonů Fiatu nepřivedly. Celková ztráta dosáhla 53 miliard korun.

Nedařilo se ani Volkswagenu, který chtěl vyrábět kromě už tak dost velké modelové řady ještě luxusní sedan typu Audi A8. Jenže pro zákazníky nebylo logo VW ve spojení s luxusním autem příliš nóbl. Stále vyráběný phaeton znamenal pro automobilku ztrátu 50 miliard korun.

Komerčně nejhorší auta všech dob
PořadíAutomobilZtráta (mld. Kč)Ztráta na prodaný kus (Kč)
1.Smart Fortwo (1997–2006)85 113 000
2.Fiat Stilo (2001–2009)53   69 000
3.Volkswagen Phaeton (2001–)50710 000
4.Peugeot 1007 (2004–2009)47390 000
5.Mercedes-Benz třídy A (1997–2004)43  37 000
6.Bugatti Veyron (2005–2013)43 117 000 000
7.Jaguar X-Type (2001–2009)43 119 000
8.Renault Laguna (2006–2012)39 90 000
9.Audi A2 (2000–2005)36 190 000
10.Renault Vel Satis (2001–2009)30 475 000
Zdroj: Berstein Research

Absolutním rekordmanem ve ztrátě na jedno prodané auto je Bugatti Veyron. Tenhle hypersportovní model s cenovkou od 30 miliónů korun přináší ztrátu těžko uvěřitelných 117 miliónů (!) korun na každé prodané auto.

Bugatti Veyron při testu

Bugatti Veyron

FOTO: Bugatti

Prakticky se nevyplácí prodávat. Na druhou stranu jde o výkladní skříň koncernu Volkswagen a splněný sen Ferdinanda Piëcha, otce dvanácti dětí a šéfa dozorčí rady koncernu. Nebýt umanutosti Piëcha, nevznikl by nejenom veyron, ale ani phaeton a dost možná ani první novodobý superb.