Luxusní, více než pětimetrový sedan s logem Volkswagenu prosadil do výroby šéf koncernu Ferdinand Piech. Podobně jako první generaci novodobého superbu nebo Bugatti Veyron. V případě phaetonu, představeného v roce 2002, se ale o komerčním úspěchu nedalo mluvit.

Nebyl úspěšný ani na severoamerickém trhu, ani v Evropě, pouze Číňané jej vzali na milost. Kupříkladu v USA se od roku 2003 do roku 2006 celkem prodalo pouhých 3354 phaetonů a tento model později z nabídky na místním trhu zmizel.

Nyní by se však podle zákulisních informací měl vrátit, a to ve světové premiéře už v lednu 2014 právě na detroitském autosalonu. Bližší informace nejsou k dispozici, jisté je pouze to, že nový phaeton bude postaven na koncernové platformě MLB určené pro luxusní modely.

Techniku bude novinka „lidové automobilky“ sdílet s novým Audi A8. Vyrábět se velmi pravděpodobně bude v prosklené továrně v Drážďanech.

Současný phaeton je k dispozici se dvěma rozvory (celková délka vozu 5,06 m a 5,18 m), ve čtyřmístném nebo pětimístném provedení a se čtyřmi motory, z nichž jeden je vznětový a tři zážehové. Motory se šesti, osmi nebo dvanácti válci se prakticky nezměnily a pokrývají rozpětí výkonů od 176 kW (240 k) do 331 kW (450 k).

V Česku se současná generace prodává výhradně s motorem 3.0 TDI a stojí od 1,5 miliónu korun.