Systémy pro samočinné brzdění jsou v autech spíše výjimečné, podle statistik Euro NCAP je lze pořídit pouze do 21 procent současných automobilů. Například v případě domácí Škody je tento prvek nabízen pouze pro model Citigo. Systémy pro automatické brzdění nabízí dále kromě koncernu Volkswagen zejména Volvo, dále Mercedes-Benz, Ford, či Mazda. Celých 66 procent automobilek ale tento systém nenabízí ani pro jeden ze svých modelů.

Principem je laserové čidlo, které monitoruje, zda nejste příliš blízko vpředu jedoucího vozidla. Pokud systém vyhodnotí, že jste nebezpečně blízko, nejprve vás akusticky informuje a pokud nereagujete a nezačnete brzdit, začne sám zpomalovat vozidlo.

Podobné systémy však rozhodně nedovednou nahradit řidiče, jde sice o šikovné pomocníky, nelze na ně ale spoléhat vždy. Systém může špatně fungovat v horších klimatických podmínkách, například při dešti nebo sněžení. Podle průzkumů Euro NCAP mohou tyto systémy zamezit nebo zmírnit následky v 27 procentech dopravních nehod. Podle testu německého ADACu má nejlepší systém Volvo. [celá zpráva]

Od roku 2014 se absence promítne do hodnocení

Euro NCAP bude od roku 2014 zohledňovat, zda testovaný automobil má či nemá systém pro automatické brzdění. Automobilky, které z marketingových důvodů velmi stojí o celkových pět hvězdiček, tak budou více motivovány tento systém nabízet.

Euro NCAP svou hodnotící metodiku průběžně zpřísňuje, protože velmi mnoho testovaných modelů dosahovalo na nejvyšší hodnocení, což snižovalo vypovídací hodnotu. Do hodnocení se započítává například signalizace bezpečnostních pásů, vybavenost systémem typu ESP, ale také nepodstatné zbytečnosti typu omezovač rychlosti.