CNG, tedy stlačený zemní plyn, zatím v Česku mezi motoristy není zrovna populární. Podle aktuálních údajů České plynárenské unie (ČPU) jezdí v Česku 3475 automobilů, což sice představuje roční nárůst o 30 procent, stále je to však v porovnání s benzínem či naftou zanedbatelné číslo.

Ani síť čerpacích stanic na CNG není zatím příliš rozšířená – v Česku je pouhých 36 veřejných stanic; zhruba stovka uživatelů má vlastní plničku doma. Do roku 2020 se v Česku očekává nárůst CNG stanic na zhruba 400, spotřeba stlačeného zemního plynu podle ČPU bude v ČR za osmnáct let 66x vyšší než nyní.

„Do roku 2020 počítá EU s náhradou 20 procent klasických ropných pohonných hmot alternativními palivy, z toho s polovičním podílem pro CNG. To představuje asi 23,5 miliónu vozidel na CNG a 20 tisíc CNG stanic v Evropě,“ řekla manažerka ČPU Markéta Schauhuberová. Po celém světě jezdí nyní 13,5 miliónu vozidel s pohonem na CNG.

Některé automobilky nabízejí pohon CNG, který má zhruba o 30 procent nižší emise oxidu uhličitého, přímo z výroby. Jde zejména o Citroën, Fiat, Opel, VW a Mercedes. Svůj první CNG vůz připravuje i Škoda, mělo by jít o Citigo, v nabídce se pravděpodobně objeví i Octavia (tu lze nyní koupit přímo od výrobce v úpravě na LPG).

Přestavět u externí firmy si ale můžete nechat jakékoliv benzínové auto – přestavba přijde na zhruba 50 tisíc korun, přijdete ale o tovární záruku. CNG má kromě malé sítě čerpacích stanic nevýhodu ve snížení výkonu motoru zhruba o 5 až 10 procent a zvýšení hmotnosti vozidla.

Cena za jeden kilogram CNG je zhruba 23 až 24 korun, což je až o dvanáct korun méně než v případě naturalu 95. Díky větší energetické účinnosti ujedete na jeden kilogram CNG dále než v případě jednoho litru benzínu, což náklady na jeden ujetý kilometr dále snižuje.