Článek
Je to vůbec poprvé, kdy se jeden model od BMW nabízí ve dvou výbavových liniích (v tomto případě pojmenovaných Urban a Sport, která by měla být v Česku prodávanější). Oba modely malé „jedničky“ s interním kódem F20 se ale moc neliší, motory či podvozek jsou zcela stejné.
Hledejte za tím marketing a snahu přijít s něčím jiným. Sport Line má například lesklá černá zrcátka nebo osm lamel na typických ledvinkách (druhá verze jich má 11). Jedna verze má klíček s červeným orámováním. A tak dále. V zásadě to jsou nepodstatné detaily.
Stále je to zadokolka
Důležité je, že BMW řady 1 má stále pohon zadních kol a vyspělý podvozek (přední náprava s oddělenými spodními rameny; pětiprvková zadní náprava), což v praxi znamená výtečné jízdní vlastnosti. Automobilka kromě základních čtyřválců (viz tabulka) slibuje i řadový šestiválec a „hotová věc“ je i pohon všech čtyř kol xDrive. Později bude dostupná i verze 125d s turbodieselem o výkonu 160 kW (218 k).
V nabídce jsou šestistupňové manuální převodovky, se všemi motory lze kombinovat i osmistupňová automatická převodovka. Technickou zajímavostí je kompletní otevírání přední kapoty z vnitřku vozidla - nemusíte nahmatávat pojistku na předku kapoty (což často automaticky znamenalo špinit si ruce).
Jednička povyrostla
Nejmenší BMW oproti první generaci povyrostlo; karoserie je o 85 mm delší, rozvor se zvětšil o 30 mm, rozchod předních kol narostl o 51 mm, zadních kol o 72 mm. Výška automobilu se nezměnila, na šířku je větší o 17 mm. Větší karoserie zajistí více prostoru pro cestující i zavazadla (nyní 360 l / 1200 l po sklopení zadních sedaček). Větší rozměry ale přinášejí i větší hmotnost automobilu (1290 - 1420 kg v závislosti na výbavě a motoru).
Nové BMW řady 1 bude k dispozici s následujícími motory: 116i s výkonem 100 kW/136 k a 118i 125 kW/170 k. Vznětové motory zastupují „dvoulitry“ 116d s 85 kW/116 k, 118d se 105 kW/143 kW a 120d se 135 kW/184 k. Bohužel, pro „jedničku“ už nebudou k dispozici atmosférické šestiválcové motory, všechny nabízené motory jsou čtyřválcové s přeplňováním.
Dojmy z interiéru odpovídají vyšší pořizovací ceně - parádní je zpracování i výběr materiálů. Pokud si za 185 cm vysoké řidiče sedne podobně vysoký cestující, bude mít dostatek místa pro hlavu, málo pro nárty a jeho kolena se jen těsně nebudou dotýkat tvrdého plastu před ním. Dobře přístupný kufr nabídne 360 litrů (+ 30 l oproti minulé generaci), což je v daném segmentu mírně nadprůměrná hodnota.
Vyšší cena, ale dobrá základní výbava
Základní pořizovací cena je poměrně vysoká, standardní výbava ovšem zahrnuje všechno důležité, což pro BMW rozhodně není typické. Překvapí pouze to, že v základu jsou pouze ocelová kola (s pneumatikami 195/55 R16); za litá kola dáte od 18 900 (16 palců) po 57 975 korun (osmnáctipalcová).
Mezi novinky komfortní výbavy patří asistent dálkových světel, adaptivní dálková světla, parkovací asistent, couvací kamera, systém varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu s funkcí varování před rychle se blížící překážkou nebo tempomat s brzdnou funkcí.
Přehled aktuálně dostupných motorizací + ceník | ||||
---|---|---|---|---|
model | zdvih. objem | výkon kW (k) | prům. spotřeba | cena v ČR |
116i | 1 598 ccm | 100 (136) | 5,5 l/100 km | 630 000 Kč |
118i | 1 598 ccm | 125 (170) | 5,8 l/100 km | 686 250 Kč |
116d | 1 995 ccm | 85 (116) | 4,3 l/100 km | 652 500 Kč |
118d | 1 995 ccm | 105 (143) | 4,4 l/100 km | 698 750 Kč |
120d | 1 995 ccm | 135 (184) | 4,5 l/100 km | 748 749 Kč |