Jízda zatáčkami rozděluje řidiče na ty, kteří umí řídit a na ty, co neumí (a často si myslí, že umí). Ono, rozjet auto na dálnici na 280 km/h svede s patřičným autem skoro každý (ne každý ale dovede v této rychlosti správně reagovat), ale technika správného průjezdu zatáčkou vyžaduje léta ježdění a učení se.

Především – každá zatáčka je jiná a každé auto se v zatáčce jinak chová. Průjezd zatáčkou v Porsche 911 a ve Škodě Fabii je diametrálně odlišný ve všem – koncepci pohonu (zadní, přední, 4x4), výkonu motoru a účinnosti brzd, těžišti vozu, hmotnosti a jejím rozložení a tak podobně.

Každá zatáčka je jiná

Jak již bylo řečeno, každá zatáčka je jiná – má jiný poloměr, jinou šířku, klesání (nebo stoupání) a odlišný povrch. Všechny zmíněné parametry jsou velmi důležité. Závodní jezdci rozlišují deset typů zatáček, jejichž obtížnost je označena čísly 1 – 10. Jednička znamená jízdu na plný plyn, desítka je tzv. vracák a je nutné před nájezdem razantně zpomalit.

Pro zjednodušení budeme rozlišovat tři typy zatáček – táhlou, kterou lze projet s mírným přibrzděním nebo v závislosti na nájezdové rychlosti i bez brzdění. Dále střední zatáčku (úhel cca 90 stupňů), velmi běžnou na našich silnicích, do které je nutné přibrzdit a konečně zavřenou vracečku (tzv. vracák), kde je nutné razantně zpomalit (tato zatáčka má tvar písmene U).

Je nutné si uvědomit, že odstředivá síla, která auto vytlačuje ven ze zatáčky, výrazně roste s přibývající rychlostí. Fyzik by řekl, že odstředivá síla závisí na hmotnosti vozidla, poloměru zatáčky a čtverci rychlosti. Správně zvolená nájezdová rychlost je tedy mimořádně důležitá!

Samotný průjezd zatáčkou má následující fáze:

1. Brzdění dle typu zatáčky, aktuální dopravní situace, povrchu a adhezních podmínek (sníh, déšť atd.). Platí základní pravidlo: pomalu do zatáčky, rychle ven! V prudkých zatáčkách podřaďte o jeden či více rychlostních stupňů.

Při nájezdu je vhodné si zatáčku co nejvíce zkrátit, aniž byste pochopitelně najížděli do protisměru nebo ohrozili chodce či cyklisty u krajnice. Do levé zatáčky najíždíme od pravého okraje a naopak. Pozor na nezpevněné krajnice a na drobné kamínky nebo zbytky posypového materiálu!

2. V "první" polovině průjezdu zatáčkou nesešlapujte plynový pedál a ani nebrzděte. Směřujte vozidlo k vrcholu zatáčky (apexu). V běžném provozu je samozřejmě nutné nevjíždět do protisměru a zatáčku takzvaně „řezat“.

Volantem držte směr a neškubejte s ním při údajné korekci směru – nejste na závodech v rallye, navíc to není dobré pro plynulý a bezpečný průjezd.

3. Pokud jste zvolili správnou stopu a nájezdovou rychlost, auto by vás mělo „vynést“ ze zatáčky. Nyní můžete začít akcelerovat. To, kdy a jak razantně můžete sešlápnout plynový pedál, závisí kromě jiného také na koncepci vašeho vozu – rozlišujeme pohon předních kol, zadních nebo všech čtyř.

Správný průjezd zatáčkou je značně obtížný. Kromě teorie jsou důležitá zejména léta praxe a nezbytná dávka pokory. Limity vozu lze bezpečně vyzkoušet na autodromu nebo na uzavřené ploše (například letiště), kde si z kuželů vytyčíte trasu.