Celkem vzato nebyl Model T nijak převratným autem; jeho vzhled byl přísně podřízen funkci a výrobním nákladům a ani technické řešení nepřinášelo nic revolučně nového. Přesto vůz vstoupil do historie automobilismu.

Zdánlivý paradox má jednoduché vysvětlení: s cenovkou 825 dolarů byl tento automobil dostupný i pro příslušníky střední třídy. Z Modelu T se tak stal bestseller, kterého se během dvou desítek let vyrobilo přes 15 miliónů kusů.

Během skoro 20 let, kdy byl produkován, prošel Model T jen menšími inovacemi, ale zato se dočkal hned devíti karosářských variant včetně kupé nebo malého náklaďáčku. Poslední exemplář Modelu T byl vyroben v květnu 1927, kdy jej nahradil modernější nástupce, Model A.

Výběr automobilů, které, podobně jako Ford Model T, stály u zrodu masového automobilismu.

Fiat 500

Itálie 1957 - 1975; počet vyrobených kusů: přibližně 3,8 miliónu

Necelé tři metry dlouhé autíčko s typickou zakulacenou karoserií a vzadu umístěným vzduchem chlazeným motorem navrhl designér Dante Giacosa. Levné a pro jízdu úzkými městskými uličkami ideální auto si záhy po svém uvedení na trh získalo srdce nejen italských motoristů. Zvláště mezi mládeží se "cinquecento" těšilo oblibě i díky plátěné střeše, která dopřávala cestujícím pocit podobný jízdě v kabrioletu.

Fiat 500Fiat 500 Foto: autogaleria.pl

Fiat 500 se vyráběl nejčastěji v provedení kupé, ale byl dostupný také jako třídveřové kombi. V polovině sedmdesátých let byla "pětistovka" ve výrobním programu nahrazena hranatým fiátkem 126, který pomáhal motorizovat socialistické Polsko.

Volkswagen Brouk

Německo 1938 - 2003; počet vyrobených kusů: 21 529 464

Nenáročné vozidlo pro masy vzniklo ve 30. letech na popud Adolfa Hitlera. Autorem technického řešení byl Ferdinand Porsche, elegantní proudnicovou karoserii navrhl Erwin Komenda.

Volkswagen Brouk v roce 1946.Volkswagen Brouk v roce 1946. Foto: Volkswagen

Ačkoliv malá série vozů byla vyrobena už před druhou světovou válkou, o skutečně masové rozšíření Brouka se zasloužil britský důstojník Ivan Hirst, který vybombardovanou továrnu ve Wolfsburgu doslova vyzvedl z popela. Brouk se následně stal jedním ze symbolů německého hospodářského zázraku.

Přestože byl vůz průběžně modernizován, typický tvar karoserie se širokými blatníky si vždy zachoval. Kromě Německa se Brouk vyráběl i v Mexiku, kde jeho produkce pokračovala do roku 2003.

Citroën 2CV

Francie 1948 - 1990; počet vyrobených kusů: 3 868 633

První prototyp lidového vozítka vznikl z iniciativy viceprezidenta společnosti Citroën Pierra-Julese Boulangera v roce 1937. Druhá světová válka výrobu sice překazila, ale myšlenka nenáročného vozu určeného zejména pro francouzský venkov nezapadla. Citroën 2CV se veřejnosti poprvé představil na podzim roku 1948.

Citroën 2CV - legenda, která postavila Francii na kola. Něco jako Fiat 500 v Itálii.Citroën 2CV - legenda, která postavila Francii na kola. Foto:Citroën

Vzhled "Kachny", jak se vozu začalo přezdívat, sice nepadl do oka každému, ale spíš než na emoce zákazníků sázeli konstruktéři na praktické věci jako vysoká světlá výška, nutná pro jízdu po nekvalitních polních cestách, nízká spotřeba, pohodlné pérování a možnost rozebrat vůz jen s pomocí nejzákladnějšího nářadí.

Mini Cooper

Velká Británie 1959 - 2000; počet vyrobených kusů: přibližně 5,4 miliónu

Impulzem pro vznik úsporného minivozu se stala vysoká cena benzínu způsobená Suezskou krizí v roce 1956. Vůz navrhl sir Alec Issigonis, který mu dal do vínku moderní koncepci s motorem uloženým vpředu napříč a hnanou přední nápravou. Kola umístěná až do rohů karoserie zajišťovala cestujícím dostatek místa a vozu propůjčovala překvapivě dobré jízdní vlastnosti.

Austin Mini Cooper je mezi automobily legendou.Austin Mini Cooper je mezi automobily legendou. Foto: Mini

Vůz začala vyrábět společnost British Motor Corporation pod značkami Austin Seven a Morris Mini-Minor. V roce 1969 se pak veleúspěšné Mini stalo samostatnou značkou. Kromě dvoudveřového sedanu se automobil vyráběl i jako kombi, dodávka a pickup.