Ve čtvrtek ráno jsme vydali test Smartu ForTwo, kde v diskuzích se několik lidí pozastavuje nad bezpečností tak malého vozu. Někteří mu věří, jiní ne. V tabulce byly výsledky v rámci testů Euro NCAP uvedeny, ale pořádně si je rozeberme, abychom věděli, jak to vlastně se Smartem je.

Ochrana posádky - čtyři hvězdičky

Při čelním nárazu se ukázal jako rozhodující ochranný rám Tridion. Ten byl ve druhé generaci minivozu ještě vylepšen, takže jeho vlastnosti byly lepší. (Jen pro připomenutí - u minulé generace získal Smart hvězdičky tři.) Kabina posádky zůstala stabilní a nebyla pozorována výrazná změna tvaru. Síly se roznesly přes Tridion do všech směrů a dveře vozu šly otevřít zcela bez námahy.

Smartu byly vytýkány plasty na přístrojové desce, které představují riziko pro nohy. Ovšem tuto výtku má 90 procent všech testovaných vozů.

Boční náraz už byl pro Smart poněkud žalostnější. Hlava figuríny se totiž dotkla rámu dveří, za což je ztráta bodů. Ovšem je třeba připomenout, že testovaný automobil neměl boční a hlavové airbagy, které jsou v nabídce značky.

Výsledkem těchto testů je tedy 28 bodů a čtyři hvězdičky z pěti.

Ochrana chodců - dvě hvězdičky

Automobil má při střetu s chodcem jednu zásadní nevýhodu - tvar svojí karoserie. Po velmi zkosené přední partii se totiž tělo chodce ideálně neodvalí a nepomůže ani perfektní nárazník chránící nohy. Kapota a čelní sklo představují pro chodce velké riziko. Za již zmíněný nárazník však dostal Smart dvě hvězdičky z pěti.

Ochrana dětí nebyla hodnocena, protože Smart je pouze dvojmístný a nelze tedy podle standardů Euro NCAP nasadit několik dětských sedaček.