"V době, kdy se Evropa obává o svou energetickou bezpečnost, je šílenstvím schvalovat prodej aut s vysokou spotřebou jezdící nebezpečnými rychlostmi, které zákon zakazuje," řekl Davies.

Navrhuje proto, aby se v zemích EU mohla prodávat jen auta, která nebudou moci jezdit rychleji, než o čtvrtinu víc nad 130 kilometrů v hodině, což je rychlostní limit ve většině států unie s výjimkou Německa. Veškerá auta v Evropě by tak neměla být s to vyvinout větší rychlost než 162 kilometrů v hodině s výjimkou zdravotnických či vojenských automobilů.

Podle ředitele tuzemského Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka je návrh nesmyslný, protože porušení rychlostních limitů je ve většině zemí minimálně přestupkem a mnohem jednodušší a efektivnější se jeví kontrola dodržování těchto limitů, či zavedení ekologických daní, než další zatížení výrobců vozidel.

Rychlost by se musela korigovat i u starých aut

Prakticky by také bylo nutné vyřešit i omezení rychlosti u starších aut, která by se stala rychlejší než nové vozy. "Rovněž by se asi zvýšil dovoz třeba i ojetých automobilů ze zemí mimo EU umožňujících vyšší rychlost," dodal.

Daviesův návrh, o kterém bude hlasovat výbor pro životní prostředí v září a plénum EP o měsíc později, je sice nezávazný, ale očekává se, že vyvolá jednotný odpor německých poslanců. "Chceme vyrábět nejčistší auta, ne nejpomalejší," řekl bývalý předseda výboru pro životní prostředí Karl-Heinz Florenz.

Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) sdružující 13 největších automobilek uvedla, že zákaz by vedl ke snížení emisí CO2 jen asi o jedno procento. Podle ACEA auta jezdí většinou malou a střední rychlostí na místních silnicích.

Emise byla sníženy, to EU však nestačí

Evropská komise v únoru navrhla v rámci boje s globálním oteplováním omezit emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012. Reagovala na to, že většina automobilek neplní dobrovolnou dohodu, podle níž mají snížit emise do příštího roku na 140 gramů CO2.

Komise kromě toho požaduje další snížení emisí až na 120 gramů CO2 dalšími kroky, například zaváděním biopaliv a zlepšením kvality dílů, které mají vliv na spotřebu paliva - pneumatik, klimatizace či řazení.

Předpokládá se, že by s konečným legislativním návrhem měla EK přijít začátkem příštího roku. O automobilových emisích budou jednat ve čtvrtek také ministři životního prostředí EU.

Davies ujistil, že není proti tomu, aby auta měla vysokou akceleraci. Rychlost je také jen jedním z kroků, které doporučuje. Na rozdíl od komise by dal automobilovému průmyslu více času na snížení emisí, ale přísnější limity. Do roku 2015 navrhuje limit 120 gramů na kilometr, a do roku 2020 pak 95 gramů.

Nová evropská auta vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů CO2 na kilometr. Škoda Auto dosahuje emisí asi 150 gramů a do konce příštího roku by se měla dostat těsně nad požadovaný limit 140 gramů.