Hlavní obsah

Neuvěřitelná expanze čínského automobilismu

Novinky,

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Čína v loňském roce předběhla Japonsko v počtu prodaných automobilů, a stala se tak po USA druhým největším automobilovým trhem světa. V roce 2006 v Číně vzrostl celkový počet prodaných automobilů ve srovnání s předcházejícím rokem o 25 procent na 7,2 miliónů vozů.

Článek

Dnes se v Číně nachází přibližně 50 výrobců automobilů. Z Číny se tak postupně stává automobilová velmoc.

V osobních automobilech je situace ještě o něco výraznější. Prodeje totiž činí 4,4 miliónů vozů za rok 2006, což je o 34 % více, než v roce 2005. Za první čtvrtletí roku 2007 pak bylo prodáno 1,2 miliónu osobních automobilů (nárůst 20 %).

Podle Národního statistického úřadu Číny vlastní osobní automobil 22 miliónů lidí, když tento počet meziročně vzrostl o 18,8 %. Je přitom zajímavé sledovat nárůst soukromých osob vlastnící automobil. V roce 2001 bylo jen 43 % automobilů vlastněno soukromými osobami, v roce 2006 to už bylo 60 %.

Vozy tu vyrábějí BMW i Škoda

V Číně se poslední dobou velmi rozvíjí automobilový průmysl, což je dílo i čínské vlády. Ta podporuje vstup zahraničního kapitálu do čínských výrobních podniků, takže se zde vyrábějí automobily značek BMW, Volkswagen nebo i Škoda.

Největší podíl na trhu má značka Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), která vyrábí automobily pro koncern GM (10 % trhu) i Volkswagen (9 %). Ovšem zajímavý je také statistický údaj ze zprávy KPMG o menších automobilkách dodávajících pouze pro čínský trh, které se však stále rozrůstají. Tak například nedávno založená značka Roewe vznikla odkoupením práv na automobil Rover 75. [celá zpráva] Ta společně s výrobcem Chery a Geely dosahují dvanáctiprocentního podílu na domácím trhu.

Výhled do budoucna

Čína bude expandovat tak dlouho, dokud to vydrží její infrastruktura. Velkým problémem pro Čínu je například ropa a tedy benzín. Jeho produkce totiž nemusí stačit expanzi automobilové dopravy. Vždyť v roce 2010 se předpokládá, že na 1000 obyvatel bude připadat 28 automobilů. Loňský rok to bylo pouze 13.

V Číně se rychle rozrůstající střední vrstva bude chtít vlastnit automobily a vyrovnat se například Německu, kde je 546 automobilů na 1000 obyvatel. Jenže podle všech ekonomických ukazatelů toho nelze dosáhnout z důvodů nemožnosti vyrobit tolik vozidel najednou a postavit pro ně dostatečně husou síť silnic, čerpacích stanic a opraven.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám