Hlavní obsah

Toyota je nečekaně největší automobilkou světa

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Japonská automobilka Toyota Motors v prvním čtvrtletí prodala 2,35 miliónu vozů a stala se tak největším výrobcem automobilů na světě. Předběhla amerického rivala General Motors, kterému prvenství patřilo řadu let. General Motors ve stejném období prodala 2,26 miliónu vozů.

Článek

Kdy se Toyota dostane na první příčku, byla jen otázka času. Minulý rok v listopadu se totiž dala slyšet, že první příčku hodlá atakovat do roku 2010. [celá zpráva] Jenže uplynul půlrok a podle posledních informací o prodejních číslech už GM nekraluje a Toyota se stala lídrem.

Největší automobilky (k IV/2007)
Toyota
General Motors
Ford

Toyota předpokládá, že celosvětový prodej automobilů se v roce 2010 zvýší na 73 miliónů vozů z loňských 65 miliónů díky silnému růstu na méně rozvinutých trzích, například v Číně a Indii. Po zahrnutí divizí Daihatsu Motor a Hino Motors by měl podíl Toyoty na světovém automobilovém trhu v roce 2010 činit 15 procent, což odpovídá téměř 11 miliónům vozů.

V Česku v prvním čtvrtletí vozy skupiny General Motors nad Toyotou vedly. Pod značkou Opel a Chevrolet se v tuzemsku od ledna do března prodalo 2057 osobních a lehkých užitkových vozů, zatímco Toyota prodala 1398 vozů včetně luxusní značky Lexus.

Zachytila nástup ekologických vozů

Toyota v posledních letech náskok svého amerického rivala systematicky snižovala a už od loňska se mezi analytiky tipovalo, kdy se dostane na první příčku. General Motors má navíc problémy s tím, aby zastavila pokles tržního podílu na domácím trhu, kde se stále více prosazují asijští výrobci.

General Motors má snahu se prosadit na zahraničních trzích, což se jí například v Číně daří. Globálně ale konkurenci nestačí. Firma také snížila počet zaměstnanců, aby si vylepšila finanční situaci, zatímco Toyota je schopna relativně rychle zvyšovat tržní podíl i zisky.

Toyota podle odborníků těží hlavně z rostoucí poptávky po úsporných vozech, což je patrné především v době, kdy se zvyšuje cena ropy a s ní i cena pohonných hmot. Automobilky se na tento trend snaží reagovat i vyšší nabídkou hybridních motorů, které využívají elektrických článků.

Levné vozy - budoucnost značky

Japonskému výrobci ale také pomohly i další akvizice. Především strategické plánování v oblasti výroby a přesun některých továren do zahraničí (například do českého Kolína) přinesl automobilce zajímavé možnosti i zisky. Velkého boomu se dočkala také luxusní divize Lexus, která se začala v Evropě prosazovat na úkor německých značek Mercedes-Benz či BMW.

Ovšem velkou naději vkládá automobilka do nových levných vozů, které nabídne jednak v Číně, ale také v Evropě. Automobil, který bude konkurovat Dacii Logan, se bude vyrábět v Polsku [celá zpráva]. Do prodeje přijde nejprve ve střední a východní Evropě, západní země však budou následovat.

Reklama

Související témata:

Související články

Priusů je v Evropě již 50 000

Prius s číslovkou 50 000 prodalo nizozemské dealerství Dijksman v Haarlemu místní rodině. Nizozemí je pro Prius v Evropě důležitým trhem, neboť je odbytištěm...

Japonská Toyota vyrobí superlevné auto

Největší japonská automobilka Toyota Motor pracuje na novém přístupu k vývoji a výrobě vozů ve snaze nabídnout zákazníkům mimořádně levný model. Prohlásil...

Výběr článků

Načítám