Chronická žilní nedostatečnost neboli křečové žíly

Tímto onemocněním trpí většina populace. Žilní stěny ztrácejí napětí a netlačí pak krev zpět k srdci. „Kromě viditelných žil si lidé nejčastěji stěžují na pocit napětí a tíži dolních končetin, zvláště večer po denní námaze a horku. Časem se přidávají otoky kolem kotníků a v posledním stadiu může dojít k tmavému zbarvení kůže a jejímu zatvrdnutí v oblasti bérců. Někdy pak vznikají i obávané vředy. Nemusí to být ale pravidlem. Celou řadu lidí trápí bolesti nohou bez viditelných dalších známek," vysvětluje primář Žilní kliniky na Praze 1 MUDr. Ota Schütz.

„Křečové žíly neboli chronická žilní nedostatečnost je dlouhodobý proces, který se bez včasné léčby zhoršuje. Nejprve se objevují drobné rozšířené žilky, poté nevzhledné vinuté struktury bolestivé na dotek a posléze může dojít až k porušení zásobování dolních končetin a celé řadě komplikací," dodává lékař.

Předcházet křečovým žilám lze zdravým životním stylem, správným jídelníčkem či dostatečným pitným režimem. Při dlouhém sezení je dobré podpořit lepší cirkulaci krve v dolních končetinách jejich procvičováním, např. krouživými pohyby chodidel. Dobré je si i denně udělat přestávku na 10–15 minut a dát si nohy nahoru.

Velmi pomáhá i dostatek pohybu. Pokud ale již křečové žíly člověk má, pak by se měl raději vyhnout sportům se statickou zátěží, jako je např. vzpírání, ale i jízda na koni. Při těchto sportech se v žilách výrazně zvyšuje tlak a je omezena žilní cirkulace. Naopak vhodné je plavání či jízda na kole.

Nohám prospívá i jejich sprchování střídavě teplou a studenou vodou, kdy studenou vodou by se mělo vždy i končit. Při sezení se doporučuje nedávat nohu přes nohu. A především ženy by se měly vyvarovat kombinované hormonální antikoncepce s estrogeny a kouření.

V každém případě by lidé hned při prvních příznacích – obtížích nebo již viditelných křečových žilách – měli vyhledat žilní specialisty. Šikovný a zkušený lékař bývá obvykle důležitější než zvolená metoda léčby.

Co nedělá otékajícím nohám dobře?
obezita
život bez sportu
dlouhé stání na místě / dlouhé sezení
sauna / horké lázně a koupele
dlouhodobé slunění
příliš těsný oděv, zejména ponožky a boty
vysoké nebo příliš nízké podpatky

Lymfatické otoky

Lymfatický systém, jenž kopíruje cévní systém, odvádí z prostoru mezi buňkami odpadní látky, ale i viry, bakterie a poškozené buňky. Když se průtok lymfy zhorší, dochází k hromadění odpadních látek i k zánětům nebo přestavbě vaziva. Samotné otoky tak mohou v tkáních vyvolat změny, které jsou nevratné. Dají se mírnit, ale ne vždy úspěšně.

Otoky způsobené chybou v lymfatickém systému poznáte tak, že kromě kotníků máte oteklé i prsty a nárty. „Často se jedná o vrozenou vadu nebo poškození mízních cév (např. po prodělané infekci, traumatu, operaci), v krajních případech může nemoc způsobit až „sloní nohu,“ varuje MUDr. Júlia Stracenská, kožní lékařka věnující se i onemocnění žil a bércovým vředům, a vysvětluje: „Lymfedém poznáte tak, že když na něj zatlačíte, zůstane v místě důlek. V tomto případě zamiřte k lékaři, který doporučí vyšetření, vhodnou léčbu či lymfatické masáže.“

Špatná funkce ledvin a jater

Nesprávně pracující vnitřní orgány mohou mimo jiné také způsobovat otoky dolních končetin. Nejčastěji jsou na vině ledviny, které, pokud nepracují správně, zadržují v těle tekutiny. Stejně tak dochází k zadržování soli.

„Pokud nepracují játra, přestanou tvořit bílkovinu, která drží tekutinu v cévách a ta pak uniká do okolních tkání a způsobuje otok. Může se ale také jednat o otoky z jiných příčin, proto vždycky při otékání nohou navštivte lékaře," dodává MUDr. Júlia Stracenská.

Problémy se srdcem

Otoky kolem kotníků mohou být jedním z projevů vysokého krevního tlaku nebo bradykardie (pomalého srdečního tepu). Otoky tak mohou být varovným příznakem selhávání čerpací práce srdce. I proto je důležité problém nepodceňovat a okamžitě vyhledat odborníka.

Otoky a těhotenství

Kvůli správnému vývoji plodu začne tělo zejména v druhé polovině těhotenství zadržovat větší množství tekutin a zvýšením hmotnosti a tlaku bříška dochází k rozvoji křečových žil.

V tomto období je dobré dodržovat správný pitný režim, často měnit polohy nohou a chodit pravidelně na rychlejší procházky a používat kompresivní punčochy pro těhotné. Oteklým nohám se pak výrazně uleví.

Čím těžkým nohám ulevíte?
pravidelné cvičení (vhodná je jízda na kole, jogging, plavání, procházky)
snížení nadváhy
omezení dlouhého stání
střídání teplé a studené vody na dolní končetiny při sprchování
vynechání horké koupele
několik minut denně se zvednutými dolními končetinami
pohodlné oblečení a obuv